Stem nu over afspraak toeslagen in nieuwe EVA-rooster bij Aluchemie

FNV bereikt resultaat bij Aluchemie over ploegentoeslag

Portret Iris van der Veen
Door Iris van der Veen 3 juni 2020

Aluchemie heeft in overleg met de OR een nieuw rooster voor de collega’s in de EVA opgesteld. Vervolgens heeft FNV onderhandeld over de arbeidsvoorwaarden bij dit rooster. Dit is een langdurig proces geweest omdat onze inzet en dat wat de werkgever wilde ver uit elkaar lagen. Uiteindelijk hebben we een onderhandelingsresultaat bereikt dat wij onze leden bij Aluchemie voorleggen. Zij hebben tot 23 juni a.s. om te stemmen.

EVA-dienstrooster

Aluchemie wil een verlengd 2-ploegenrooster invoeren waarbij 7 dagen lang ochtend- en middagdiensten worden gedraaid, ook op feestdagen (o-o-m-m-v-v).

De belastende nachtdiensten vervallen helemaal. Toch is dit rooster sociaal en fysiek ook zwaar. Het roteert langzaam en je hebt slechts eens in de zes weken een vrij weekend. FNV had graag geadviseerd over het rooster zelf maar beseft dat het primaat hiervoor bij Aluchemie en de OR ligt. De OR heeft haar instemming op het rooster afhankelijk gemaakt van afspraken met de FNV over de arbeidsvoorwaarden.

Aanbod Aluchemie

Aluchemie wilde dit rooster belonen met 21,5% ploegentoeslag. Dit percentage is gebaseerd op een toeslag die in het verleden gekozen is. Tevens hoort hier een persoonlijk budget van 8,7 ADV dagen bij waardoor de wekelijkse arbeidsduur 36 uur zou worden.
FNV kan zich hier niet in vinden. Een roosterwijziging moet niet leiden tot een kostenbesparing. Daarom hebben wij in ons voorstel aansluiting gezocht bij toeslagen voor soortgelijke roosters.

Inzet FNV

FNV heeft dan ook ingezet op:
•    een toeslag van 25% in plaats van 21,5%;
•    een persoonlijk budget van 13 ADV dagen in plaats van 8,7 dag;
•    werknemers van 57 jaar en ouder behouden de laatst behouden ploegentoeslag als bevroren nominaal bedrag.
De voorwaarden zijn anders dan in de 5-ploegen, dat is logisch, dit is tenslotte een ander rooster. Wij menen dat werknemers met deze afspraken maximaal gecompenseerd worden in tijd en geld, bij het draaien van een alternatief rooster zonder de belastende nachtdiensten.

Reactie Aluchemie

Aluchemie stemde na veel discussie uiteindelijk in met onze wensen. FNV is tevreden over het onderhandelingsresultaat dat in onze ogen een realistische en eerlijke compensatie kent. Zowel de hoogte van de toeslag (+ 3,5%) als het aantal ADV dagen (+ 4,3) zijn substantieel hoger dan hetgeen Aluchemie wilde. De werknemers van 57 jaar en ouder behouden de laatste ploegentoeslag, iets wat Aluchemie aanvankelijk evenmin wilde. In de bijlage vind je de gemaakte afspraken.

Mochten de leden instemmen dan volgt uiteraard een persoonlijke individuele berekening door Aluchemie.

Het woord is aan de leden, stem tot 23 juni a.s.

FNV meent dat de afspraken evenwichtig zijn. Hetgeen op tafel ligt is het uiterst haalbare. Zoals altijd is het laatste woord aan de leden. Breng je stem uit vóór 23 juni a.s. door te mailen naar: iris.vanderveen@fnv.nl vergeet niet je lidmaatschapsnummer of n.a.w. gegevens te vermelden.

Wil je reageren op deze nieuwsbrief? mail: iris.vanderveen@fnv.nl