Onderhandelingen cao betonindustrie vastgelopen om te laag loonbod

Door Redactie 26 november 2019

De onderhandelingen voor een goede cao voor de betonindustrie zijn vastgelopen. De gezamenlijke werkgevers boden niet meer dan 2,5% loonsverhoging in een eindbod. Dat bod staat mijlenver af van de gevraagde 5% loonsverhoging per jaar.

Ali Gündüz, bestuurder FNV procesindustrie: ‘We leggen het bod voor aan onze leden, maar het is niet moeilijk wat ze gaan stemmen. Onze kaderleden veegden het al resoluut van tafel. Slechts 2,5% is veel te laag, dat snapt echt iedereen!’

Behalve een loonsverhoging van 5% per jaar dat ingaat op 1 augustus 2019, eisen FNV Procesindustrie en CNV Vakmensen onder andere een evenwichtige premieverdeling voor het pensioen, een hogere reisvergoeding en zeggenschap voor alle medewerkers over hun eigen dagen voor duurzame inzetbaarheid. De werkgevers komen in hun eindbod niet verder dan een mager loonbod van 2,5% dat pas vijf maanden later ingaat dan de aanvangsdatum van de cao. Ook willen ze een versobering van de pensioenregeling, vermindering van drie adv-dagen, en minder zeggenschap over leeftijdsdagen tot 55 jaar.

Gündüz: ‘De werkgevers gebruiken een gelegenheidsargument dat het allemaal niet zou kunnen vanwege de stikstofproblematiek en gevolgen voor de bouw. Maar deze cao is al op 1 augustus afgelopen en aan de winsten in de betonindustrie kan het niet liggen. We roepen de werkgevers op het eindbod in te trekken en met fatsoenlijke voorstellen te komen. Het duurt allemaal veel te lang.’

De leden van FNV Procesindustrie en CNV Vakmensen mogen de komende weken stemmen over het eindbod van de werkgevers. Onder de cao Betonindustrie vallen zo’n 6000 medewerkers die betonproducten maken, zoals heipalen en casco-delen van huizen en kantoorpanden.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.