Staking Chemours uitgebreid: ook leveringen gestopt

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 03 oktober 2019

Teflonproducent Chemours uit Dordrecht heeft nog geen goed cao-bod gedaan, dus worden de stakingen bij de fabriek uitgebreid. De productie ligt al bijna een week vrijwel stil door vakbondsleden van FNV Procesindustrie, maar vanaf donderdagmiddag 3 oktober staken zij ook de levering van drie producten aan klanten. Het gaat om producten of stoffen die nog wel op voorraad zijn, en die tot nu toe gewoon zijn uitgeleverd.

Nurettin Altundal, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘De stakingen worden heviger, want Chemours negeert de eisen van zijn eigen medewerkers. Na bijna een week van stakingen in de productie, gaan ook klanten van Chemours rechtstreeks de gevolgen merken. De stakers zetten door, totdat naar hun eisen wordt geluisterd en zij een fatsoenlijk deel van de winst van het bedrijf krijgen.’

FNV Procesindustrie eist 5% loonsverhoging inclusief de prijscompensatie, met een bodem van 150 euro per maand. Ook pleit de vakbond voor afschaffing van jeugdschalen tot 23 jaar, een verdubbeling van het ontwikkelbudget naar 800 euro per werknemer en een generatiepact om het werk vol te kunnen houden. Zestigplussers kunnen dan 80% werken, tegen 90% loon en 100% pensioenopbouw. De vrijgevallen plekken kunnen door nieuw personeel worden herbezet. Ook moet de cao voor meer mensen gaan gelden. Bij Chemours werken zo’n 500 werknemers, waarbij zo’n 300 werknemers onder de huidige cao vallen.