Akkoord met Chemours, stakingen opgeschort

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 04 oktober 2019

Vandaag heeft FNV Procesindustrie een akkoord bereikt met teflonproducent Chemours uit Dordrecht over een nieuwe cao voor de 350 van de 500 werknemers. De stakingen van de werknemers die een week duurden, komen hiermee tot een eind. Werknemers gaan er in twee jaar structureel 3,9% boven op de automatische prijscompensatie op vooruit.

Nurettin Altundal, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Wij zijn trots dat door aanhoudende druk van vakbondsleden er nu een beter resultaat ligt. Het is jammer dat staken nodig was, maar medewerkers krijgen nu tenminste een fatsoenlijk deel van de winst.’

Zeven procent

Het onderhandelaarsakkoord bevat afspraken over een structurele loonsverhoging van 3,9% over de looptijd van twee jaar. Daarnaast krijgen de medewerkers de automatische prijscompensatie van naar schatting 3,1% zodat zij er in totaal structureel 7% op vooruit gaan. Als de automatische prijscompensatie omhoog gaat zouden werknemers zelfs meer vooruit kunnen gaan.

Generatiepact

Verder wilde FNV een generatiepact afspreken om het werk vol te kunnen houden. Er zijn in het onderhandelaarsakkoord concrete afspraken gemaakt om een dergelijk pact uit te gaan werken. FNV Procesindustrie zet in op een pact waarin zestigplussers dan 80% kunnen werken, tegen 90% loon en 100% pensioenopbouw. De vrijgevallen plekken kunnen dan door nieuw personeel worden herbezet.

Geboorteverlof

Verder is afgesproken dat de werkgever vanaf 1 juli 2020 vijf weken het geboorteverlof voor de partner – 70% van het loon – aanvult tot 100%. Het bedrag van 400 euro voor werknemers die een voldoende beoordeling hebben gekregen en een ontwikkelingsplan hebben ondertekend, wordt verhoogd naar 500 euro. Daarnaast wordt de regeling uitgebreid met een uitkering van 800 euro indien naast een voldoende ook een hoge beoordeling is gegeven in de afgelopen twee jaar.

Het onderhandelaarsakkoord wordt op 10 oktober positief voorgelegd aan de leden.