Column: Vallen, Opstaan en Voorwaarts!

Door Redactie 12 september 2019

Lodewijk Asscher. Mede dankzij zijn ministerschap van Sociale Zaken in Rutte II (2012-2017) hebben we de Wet Aanpak Schijnconstructies.

Meer overheidscontrole bij sociaaleconomische misstanden. De aanpassing van het ontslagrecht zodat mensen sneller op vast werk komen. De invoering van de transitievergoeding zodat mensen bij een reorganisatie voortaan een minimum ontslagvergoeding krijgen. Zijn inzet om werk en werknemers zoals de schoonmakers te insourcen op de ministeries.

Asscher evalueert de bijdrage van de PvdA aan het kabinet Rutte II in het boek “Opstaan in het Loydd Hotel’. Opstaan? ‘Vallen, Opstaan en Voorwaarts!’ was een betere titel geweest.

Vallen, dat zagen we de PvdA, Diederik Samsom en Asscher doen in de coalitie met de VVD en de verkiezingen van 2017. De oorzaak ziet Asscher vooral in het regeerakkoord van PvdA en VVD, dat deels voortbouwde op de plannen van de Kunduz-coalitie van 2012. Met onder andere zijn veel te scherp korten. Op de Zorg, op Sociale Werkbedrijven, op WW-rechten. Last but not least, het verhogen van de AOW-datum.

Komt Asscher met een rechtvaardiging van dat beleid? Deels wel door het akkoord in het licht van de crisis van toen te plaatsen. Neemt hij er afstand van? Ja, want de PvdA ging akkoord met beleid waar ze zoals hij nu schrijft ‘nooit voor verantwoordelijk hadden moeten willen zijn’. Had de stekker er dan uit getrokken, denk ik dan.

Opstaan, dat doet Asscher nu. Waar staan we als samenleving nu en waar willen we staan over pakweg tien jaar? Of over twintig jaar? Welke perspectieven willen we realiseren? De doelen die Asscher stelt, raken vaak aan die van de FNV. Sociale en betaalbare huisvesting. Fatsoenlijk werk. Tegen een ongelijk speelveld op de arbeidsmarkt en uitbuiting. Voor meer zeggenschap. Tegen intolerantie. Meer linkse samenwerking en bundelen van krachten.

Voorwaarts!

Janwillem Compaijen, bestuurder FNV Procesindustrie