Stakers Forbo Assendelft lopen demonstratiemars op zevende stakingsdag

Staking Forbo-Novilon omgezet naar onbepaalde tijd

Door Redactie 14 juni 2019

Maandag 17 juni wordt opnieuw 24 uur lang gestaakt bij linoleummaker Forbo Flooring in Assendelft. Het is al de zevende stakingsdag bij het bedrijf. In de week voor het Pinksterweekend werd bij de fabriek 48 uur gestaakt, gevolgd door estafettestakingen waarbij van dinsdag tot en met vrijdag 14 juni iedere dag een andere afdeling eruit lag. De medewerkers staken voor een goede cao.

linoleum vloer

FNV Procesindustrie eist een loonsverhoging van 5% per 1 januari 2019, met een bodem van 135 euro. Het eindbod van de werkgever blijft op 2% steken, dat is onder de inflatie van dit jaar. Ook eist de bond tevens dat er tien extra uitzendkrachten bij de afdeling Productie komen, en tien bij Logistiek om de werkdruk in te dammen.

Yolanda Reus, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Na anderhalve week staken, gaat de fabriek weer een dag helemaal plat. De medewerkers zijn het zat dat er niet naar ze wordt geluisterd. Zij willen een eerlijk loon van een betrouwbare werkgever.’

Forbo-Novilon Coevorden in oneindige staking

Een stoet van zo’n 140 stakers houdt maandag in Assendelft bovendien een demonstratieve mars richting het hoofdkantoor. Daarbij sluit ook een bus vol extra stakers vanuit Forbo-Novilon uit Coevorden aan. Bij dit Forbo-bedrijf wordt eveneens volop gestaakt, want ook hier is de cao vastgelopen. De fabriek in Coevorden ligt al vier dagen stil vanaf pinkstermaandag 22.00 uur. Vrijdag 14 juni is deze staking omgezet in een oneindige staking. Dat betekent dat er doorgestaakt wordt, totdat er een goede oplossing komt. De directie biedt voor Assendelft en Coevorden hetzelfde lage loonbod.

Janwillem Compaijen, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘In Coevorden vinden ze het absurd dat ze worden afgescheept met een fooi. Een deel van de stakers uit Coevorden loopt daarom maandag mee in de demonstratieve mars in Assendelft. Zodat ze rechtstreeks bij het hoofdkantoor van zich kunnen laten horen, want het is tijd dat er eindelijk wordt geluisterd naar de Forbo-medewerkers.’
De cao van Forbo Flooring, de marktleider in vloerbedekking, geldt voor de 550 medewerkers van de fabriek in Assendelft. De cao van Forbo-Novilon geldt voor de 400 medewerkers van de fabriek in Coevorden.

Actie-informatie

Maandag 17 juni tussen 9.00 en 11.00 schrijven stakers in Assendelft zich in bij de hoofdpoort van Forbo. Adres: Industrieweg 12, Assendelft. De demonstratieve mars vertrekt om 11.00 uur vanaf de hoofdpoort naar het hoofdkantoor.