Goed begin van nieuw cao-jaar: werknemers BioMCN gaan er 5% op vooruit

Door Redactie 08 januari 2019

Werknemers van de methanolfabriek BioMCN uit het Groningse Farmsum gaan er in 2019 in totaal 5% op vooruit. De loonsverhoging voor dit jaar komt uit op 3,67%, maar de eindejaarsuitkering wordt ook verhoogd met 1,33%. Dit resultaat is dankzij de standvastigheid van de FNV-leden die in grote getale de directie tijdens de kerstborrel een ultimatum stelden. Hierdoor ging de directie alsnog overstag.

In 3 jaar 6,5%  meer loon

De nieuw afgesloten cao met FNV Procesindustrie geldt voor drie jaar, met ook flinke loonsverhogingen van 3,5% en 3% voor 2020 en 2021. De cao-afspraken zijn inmiddels door de FNV-leden goedgekeurd, en daarmee is de cao van kracht.

Zakaria Boufangacha, arbeidsvoorwaardenco√∂rdinator FNV: ‘Een mooi resultaat, waarin de waardering van werkgever BioMCN doorklinkt voor de mensen die het werk doen. Dat verwachten we van alle werkgevers. 2019 moet het jaar worden waarin de werkenden echt gaan profiteren van de gerealiseerde winsten van de afgelopen jaren.’

Ook reiskosten en eindejaarsuitkering verbeterd

In de komende 3 jaar gaan de lonen flink omhoog, net als de eindejaarsuitkering totdat die het niveau heeft van een volledige dertiende maand. Daarnaast stijgt de reiskostenvergoeding met 7 cent per kilometer, is de vitaliteitsregeling voor oudere werknemers verbeterd tot 80% werken, 90% salaris en 100% pensioenopbouw en komt er een studie naar het uitbetalen van overwerk.

Totale verhoging in 3 jaar is 13,5%

Doordat ook de eindejaarsuitkering in drie stappen omhoog gaat, met 1,33% in 2019 en tweemaal 1% in 2020 en 2021, komt de totale vooruitgang op 13,5% in drie jaar.