Metaal kaderleden schieten collega's te hulp met RVU-hulpmiddelen actie

Kaderleden in Nijmegen op de bres voor behoud eerder stoppen zwaar werk

Portret Iris van der Veen
Door Iris van der Veen 8 maart 2024

Kaderleden bij Hyster-Yale, Royal Smit Transformers, Mpac Langen, De Boer Machines en Smit Draad informeerden hun collega's op ludieke wijze over het (levens) belang van een fatsoenlijke RVU-regeling. Kaderleden bij deze bedrijven maken zich zorgen om de vastgelopen onderhandelingen met VNO-NCW over verlenging, verbetering van de RVU. Zij besloten om hun collega's in de regio op ludieke wijze te motiveren om zich bij hen en FNV aan te sluiten.

Kaderleden combineren krachten

De kaderleden van de grote, toonaangevende metaalbedrijven in Nijmegen zijn bezorgd. Zij sluiten zich aan bij de drie centrale eisen die FNV landelijk heeft neergelegd en waar VNO- NCW het niet mee eens is:

• Verlenging van de regeling voor onbepaalde tijd
  • Drempelbedrag boetevrijstelling verhogen
  • Doelgroep RVU/ wat is zwaarwerk, dient per cao te worden vastgelegd

RVU middelen actie

De kaderleden besloten om het er niet bij te laten zitten. Zij namen het heft in eigen handen. Samen met hun FNV-vakbondsbestuurders organiseerden zij een mooie regionale bewustwordingsactie.

Ze deelden ludieke hulpmiddelenpakketjes uit aan hun collega's in de Metaal bij de poorten van hun gezamenlijke bedrijven in de regio. Zo maakten zij met een kwinkslag duidelijk dat eerder kunnen stoppen met zwaar werk noodzakelijk is. Hiermee hoopten ze steun en actiebereidheid te creĆ«ren bij hun collega's, werkzaam bij buurbedrijven in de regio.

Dat deze missie meer dan geslaagd is, is hier terug te zien.

Petje af voor deze vakbondsmensen. Samen staan we sterk.