Tata: doorbreek de stilte!

Maandenlange onzekerheid is slecht werkgeverschap

Door Redactie 31 januari 2024

Op 13 november heeft de directie van TSN met veel bombarie (maar weinig inhoud) haar reorganisatie- en uitbestedingswens bekendgemaakt. Wij noemen het bewust geen plannen, omdat zelfs vandaag de dag geen enkel uitgewerkt plan ons of de Centrale Ondernemingsraad heeft bereikt. Jullie zitten nu al maandenlang in onzekerheid. Onbegrijpelijk en onacceptabel wat ons betreft.

800 arbeidsplaatsen weg

In plaats van te komen met uitgewerkte plannen om het bedrijf te verbeteren, riep de directie van Tata Steel heel hard een ‘target’. Er moesten maar liefst 800 arbeidsplaatsen geschrapt worden. Hoe? Op welke termijn? Waarom? Dat leek van ondergeschikt belang.

Zonder plannen geen gesprek

We hebben als FNV direct op de dag van de mededeling gemeld dat we niet zullen praten over een reorganisatie zonder uitgewerkte plannen. Plannen waarin ook de nut en noodzaak van dit voorgenomen besluit onderbouwd wordt. Uitbesteden van werk met negatieve gevolgen voor onze collega´s is voor ons als FNV sowieso onbespreekbaar en druist ook in tegen de afspraken van het Werkgelegenheidspact.

Oproep aan de directie

Datzelfde Werkgelegenheidspact is ook hét middel om getroffen medewerkers te helpen naar een nieuwe functie indien er binnen het staalbedrijf werk verandert of verdwijnt. Wij roepen de directie van Tata Steel dan ook op om jullie niet langer in onzekerheid te laten:

• Kom over de brug met uitgewerkte plannen of trek de reorganisatieplannen in!
  • Bewijs het nut en noodzaak van deze reorganisatieplannen of ga terug naar de tekentafel!
  • Speel geen paniekvoetbal en richt je op een verbeteringsslag in plaats van kaalslag!
  • Respecteer ons Werkgelegenheidspact!
  • Uitbesteden van werk met negatieve gevolgen voor collega´s? Vergeet het maar!

FNV Tata Steel gaat bovenstaande punten tot de laatste snik verdedigen. Als het nodig is, komen we in actie. Daar hebben we jou en jouw collega’s keihard bij nodig! Word daarom lid! Ben jij al lid? Vraag dan je collega's om zich ook aan te sluiten. Jij krijgt € 10 en samen staan we sterker.