Vierde overleg nieuwe pensioenregeling Metalektro

Waar hebben we over gesproken?

Door Redactie 23 oktober 2023

Op 9 oktober hebben we het vierde overleg gehad met de werkgevers in de Metalektro over de nieuwe pensioenregeling. Het overleg verloopt moeizaam. Niet alleen omdat het bij pensioenen om ingewikkelde vragen gaat waar we goede informatie en sommen over moeten hebben, maar ook omdat de werkgeversorganisatie FME erg moeilijk doet over een aantal wensen die voor onze leden zeer belangrijk zijn. Waar hebben we over gesproken?

Update vierde pensioenoverleg Metalektro

Ploegentoeslag

Wij blijven erop hameren dat een goed pensioen betekent dat er ook pensioen wordt opgebouwd over de ploegentoeslag. We streven immers naar een pensioen dat bij een volledige opbouw uitkomt op 80% van het gemiddeld verdiende loon. Als je jaren in ploegen hebt gewerkt met bijvoorbeeld een toeslag van 20%, dan is dat een vast onderdeel van je loon geworden. Als je daarover geen pensioen opbouwt, dan is het pensioen dat je kunt behalen geen 80% van je gemiddelde loon, maar slechts 64%. We willen in de nieuwe regeling eindelijk invoeren dat iedereen pensioen opbouwt over de ploegentoeslag, maar de werkgevers geven nog steeds niets toe.

Hoogte van het pensioen

In de huidige regeling bouw je per jaar 1,875% pensioen op. Dus na 40 jaar is dat 75% van je gemiddelde loon. Na 42 jaar bijna 80%. We eisen dat deze doelstelling over het te bereiken pensioen minstens gelijk blijft in de nieuwe regeling. Vorig jaar kon PME helaas niet de volledige jaaropbouw toekennen, omdat de afgesproken premie daarvoor net iets te weinig was. Dat kwam door de zeer lage rente. Die is de afgelopen tijd weer gestegen, waardoor PME weer de volledige opbouw kan toekennen. Maar de werkgevers zeggen nu: nee, we willen de nieuwe regeling inrichten op basis van de lagere opbouw van 2023. Dan zou het na te streven pensioen 3% lager uitkomen. Vierkant in strijd met de inzet van onze leden.

Volgend overleg op 2 november

Als we over deze fundamentele vragen geen vooruitgang boeken, dan zweeft het overleg over hele lijsten van andere onderdelen van de pensioenregeling ook een beetje in het luchtledige. Maar we geven niet op. Op 2 november onderhandelen we verder met de werkgevers. We blijven onze leden over elk overleg informeren.