Goed nieuws over de nieuwe pensioenregeling Metalektro

Overeenstemming op hoofdlijnen

Door Redactie 28 maart 2024

De onderhandelingen over de nieuwe pensioenregeling in de Metalektro waren door FNV Metaal opgeschort. De werkgevers (FME) wilden of konden geen afspraken toezeggen over de pensioenopbouw over de ploegentoeslag. Terwijl de opdracht van onze leden helder was: geen akkoord zonder dit punt eindelijk een keer te regelen. Na veel intern overleg zijn de werkgevers over de brug gekomen. Er is een goede oplossing gekomen over een stapsgewijze invoering.

Goed nieuws over de nieuwe pensioenregeling Metalektro

Trots en blij met doorbraak

Al vele jaren staat dit punt op elk cao-overleg. Op dit moment is de pensioenopbouw over de ploegentoeslag nog een vrijwillige optie voor werkgevers. Resultaat: de meeste werknemers in de Metalektro bouwen geen pensioen op over de ploegentoeslag, maar alleen over hun basisloon. We zijn enorm blij en trots dat we een doorbraak hebben bereikt.

Stapsgewijs omhoog

Met ingang van de nieuwe pensioenregeling (beoogd in 2026) wordt er een verplichting ingevoerd om in stappen van 5 jaar elk jaar 20% van de ploegentoeslag pensioengevend te maken. In die 5 jaar geldt de verplichting voor de hoogte van de ploegentoeslagen zoals deze in de cao zijn vastgelegd: 13,3% voor de 2-ploegen en 15% voor de 3- en meer ploegen. De werkgever mag nog steeds op vrijwillige basis de gehele ploegentoeslag pensioengevend maken, dus bovenop het elk jaar groeiende verplichte deel.

Overeenstemming op hoofdlijnen

Door deze doorbraak konden we de gesprekken over de nieuwe pensioenregeling hervatten. We waren het voor het opschorten van het overleg gelukkig al over veel onderdelen eens geworden. Dat heeft geleid tot een overeenstemming met de werkgevers over de hoofdlijnen van de nieuwe pensioenregeling. In de hoofdlijnen keren al onze voorstellen terug. We wilden zo dicht mogelijk bij de huidige regeling blijven. Inclusief het behoud van de collectiviteit en solidariteit, het voorkomen van pech- en gelukgeneraties en minstens hetzelfde verwachte pensioenresultaat.

Uitwerking en ledenraadpleging

Deze hoofdlijnen worden verder uitgewerkt in een plan waarin alle afspraken komen te staan over de nieuwe regeling en de overgang van de huidige naar de nieuwe situatie. Dat heet het transitieplan. Daar zijn veel berekeningen en overleg voor nodig. We moeten zeker weten dat het eerlijk en evenwichtig uitpakt voor alle deelnemers en voldoet aan de eisen die de nieuwe Wet Toekomst Pensioenen (WTP) stelt. Als dit klaar is, kunnen we de leden gaan raadplegen. Dat zal nog maanden duren. Maar deze doorbraken over de ploegentoeslag en de hoofdlijnen van de nieuwe regeling zijn goed nieuws voor de werknemers in de Metalektro. We houden jullie op de hoogte.