Werkgevers komen FNV Metaal tegemoet: overleg pensioenregeling Metalektro hervat

Hoe nu verder?

Door Redactie 8 maart 2024

In november hebben we het overleg over de nieuwe pensioenregeling opgeschort. FNV Metaal ziet alleen een basis voor een akkoord als er over de ploegentoeslag nu eens eindelijk voor iedereen pensioen wordt opgebouwd. De werkgevers hebben intern overlegd en bij ons verkend of er toch een oplossing mogelijk is.

Pensioenregeling Metalektro

Doorbraak

We zouden dit belangrijke verschil kunnen oplossen door de ploegentoeslag stapsgewijs pensioengevend te maken. Deze opening is eindelijk een doorbraak in een eis die we al jarenlang hebben gesteld in elk cao-overleg. Deze doorbraak is aanleiding om het overleg over de nieuwe pensioenregeling te hervatten.

Geen gaten kwaliteit pensioen

Er is een technische commissie aan het werk gezet om te kijken of er op 21 maart een overeenstemming kan worden bereikt over de hoofdlijnen van de nieuwe regeling. Overeenkomstig onze eis willen we dat de regelingen in de Metaal &Techniek en Metalektro (PMT en PME) zoveel mogelijk gelijk blijven, zodat er bij baanwissel in de sector geen gaten vallen in de kwaliteit van het pensioen.

Hoe verder?

Als dit op 21 maart lukt, moeten we aan de slag met de uitwerking ervan in een transitieplan. Dit transitieplan is de uiteindelijke overeenkomst tussen bonden en werkgevers, waarover de leden worden geraadpleegd. In het transitieplan wordt de overgang van de oude naar de nieuwe pensioenregeling beschreven. Het plan moet voldoen aan de nieuwe pensioenwet: de Wet Toekomst Pensioenen (WTP). Het is op dit moment moeilijk te voorspellen wanneer dit transitieplan klaar is en de leden kunnen worden geraadpleegd. Wij hopen dat dit in april/mei kan plaatsvinden.