Principeakkoord bereikt over nieuwe cao NXP

Woord is aan de leden: stem uiterlijk 8 december!

Door Redactie 21 november 2022

Na een laatste marathononderhandeling hebben wij vrijdag 18 november een principeakkoord bereikt over een nieuwe cao NXP. Onze leden mogen hierover tot en met 8 december stemmen.

Er is een principeakkoord cao NXP. Laatste woord is nu aan de leden.

Goed resultaat

Tijdens het onderhandelingstraject werd duidelijk dat we ons in een crisis bevinden met een steeds verder oplopende inflatie. We besloten daarom ons te richten op een cao met daarin afspraken over de voor onze leden belangrijkste punten. Met een goed resultaat, in het bijzonder voor de mensen die de meeste gevolgen ondervinden van de crisis.

Wat hebben we afgesproken?

Looptijd van 12 maanden van 1 november 2022 tot en met 31 oktober 2023.

Een structurele loonsverhoging van 7% per 1 januari 2023 met een minimum verhoging van 2.800 euro op fulltime basis.

Dit betekent dat de salarisschalen per 1 januari 2023 als volgt worden verhoogd:

• Vakgroep 10 tot en met 25: 10%
  • Vakgroep 27: 9,5%
  • Vakgroep 30:  9%
  • Vakgroep 35:  8%
  • Vakgroep 37: 7,5%
  • Vakgroepen 40 tot en met G6: 7%

In december 2022 een eenmalige uitkering van 1,5% met een bodem van 1.000 euro.

De bonusregeling wordt verhoogd met 2%, behalve voor de hoogste inkomens.

Vanaf 1 november 2023: verbetering van het generatiepact voor alle ploegendienstmedewerkers: van 80-85-100 naar 80-90-100 (80% werken, 90% loon, 100% pensioenopbouw).

Verhoging vergoeding geboorte-/partnerverlof: van 5 weken 70% naar 100% doorbetaling van dagloon.

Studie naar werkdruk/veranderende werkpatronen en werkwereld en inclusiviteit /een inclusieve cao.

Het sociaal plan wordt met een jaar verlengd.

Ledenbijeenkomsten

Deze week houden wij de ledenbijeenkomsten; je hoort zo snel mogelijk waar en wanneer. Bij de ledenbijeenkomsten geven we verdere informatie en beantwoorden we vragen.

Stemmen

Na de ledenbijeenkomsten ontvangen leden informatie over het principeakkoord met een stembiljet. Je kunt tot en met 8 december je stem uitbrengen.

Leden, bedankt!

De onvoorwaardelijke steun en actiebereidheid van onze leden waren cruciaal om dit principeakkoord te kunnen sluiten. Alwéér blijkt: alleen samen bereik je een goede cao! Ben je nog geen lid van de FNV?

Samen staan we sterk

Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje. Als ze nu lid worden, betalen ze het speciale actietarief van 6 maanden voor 25 euro. Dit aanbod geldt tot en met eind februari 2023.

Nodig je collega uit

Contact

Heb je vragen of opmerkingen over het cao-traject? Mail dan Lucy Lamers of Gezina van der Ven, bestuurders FNV Metaal.