Onderhandelingen nieuwe cao NXP begonnen

Door Redactie 1 november 2023

FNV Metaal heeft op 26 oktober voor het eerst onderhandeld met NXP over een nieuwe cao. Beide partijen hebben de voorstellen op tafel gelegd en de wens uitgesproken om snel tot een cao te komen. Op 30 november gaan we verder. De tussentijd gebruiken we om een goed overzicht te krijgen en vragen die er leven te beantwoorden zodat we op de 30e meters kunnen maken. In december is nog een reserveronde afgesproken.

nxp onderhandelingscommissie

Voorstellen FNV

Looptijd

• Een looptijd van 1 jaar, langer kan afhankelijk van verdere afspraken.

Inkomen: forse verbetering en een bonus

• Invoering van algemene prijscompensatie (APC) in de cao, waardoor brutosalarissen jaarlijks aangepast worden op basis van de consumentenprijsindex.
  • Een loonsverhoging van 14,3% voor 2023.
  • Een gelijke bonus van 8% voor alle medewerkers, met duidelijke criteria en targets.

Werkdruk, werkpatronen, en de veranderende werkwereld

• Maatregelen om de werkdruk te verminderen, waaronder een Generatiepact, mogelijkheid tot verlofsparen, RVU-regeling, en geen verplicht overwerk na 50 jaar.
  • Meer vrije tijd, zeggenschap en regelruimte over werktijden.
  • Ruilen van verlof, 4-daagse werkweek.
  • Geen vakantiedagen inleveren bij langdurige arbeidsongeschiktheid.

Actualisatie van functies en beloningssystematiek

• Duidelijkheid en transparantie over functieomschrijvingen, beloning, en beoordeling.
  • Vastleggen van een erkend functiewaarderingssysteem en afspraken over beloning.

Vaste baan als norm

• In dienst nemen van flexwerkers na maximaal 1 jaar.
  • De 90%-10% verhouding tussen vaste en flexibele contracten opnemen in de cao.

Naar een inclusief bedrijf

• Aanpassingen in de cao om inclusie te bevorderen en gelijke behandeling voor alle werknemers.
  • Maatregelen om klachtencommissie toegankelijker te maken.

Vakbondsfaciliteiten

• Dag van de Arbeid, 1 mei wordt een doorbetaalde vrije dag voor iedereen.
  • Faciliteiten voor vakbonden op bedrijfscommunicatiekanalen.
  • Netto vergoeding ter hoogte van vakbondscontributie voor vakbondsleden.
  • Vrijstelling van werk voor kaderleden voor vakbondswerk en gebruik van ruimte.

Niet voor de cao, maar toch

• Verbeteringen in koffie- en kantinevoorzieningen.
  • Aandacht voor gezondheid en goede maaltijden, vooral voor ploegendiensten.

Appgroep

Wil je altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Sluit je dan aan bij onze WhatsAppgroep.

Meld je aan