Er is beweging in het cao-traject NXP, maar we zijn er nog niet

Help ons en teken de petitie!

Door Redactie 11 november 2022

'NXP, kom op met die cao!', zeiden we de laatste keer. Deze boodschap brachten we een dag voor de cao-onderhandelingen vanuit de werkvloer over, als laatste waarschuwing aan NXP om met een goed bod te komen. NXP wenste de petitie én een leeg spaarvarken helaas niet in ontvangst te nemen. Toch is de boodschap blijkbaar overgekomen: er komt schot in de onderhandelingen.

Help ons en teken de petitie voor een goede cao NXP

Petitie

'Het is 1 november geweest. De cao is verlopen, de prijzen blijven stijgen en de werkdruk loopt op. Het is tijd voor een flinke verhoging van uw bod. Kom over de brug, voorkom stakingen, zorg voor koopkracht en tevreden medewerkers'” Heb je de petitie aan de werkgevers nog niet getekend? Het kan nog!

Teken de petitie voor vrijdag 18 november

Stappen gezet

Ook van onze kant zijn er stappen gezet naar een cao op de voor onze leden belangrijkste punten. Er wordt gepast, gemeten, gerekend en geschoven. Of er daadwerkelijk een resultaat komt en hoe dat er precies uitziet, kunnen we pas zeggen na de volgende ronde. Die is gepland op vrijdag 18 november.

Wat biedt de werkgever en wat willen wij?

NXP: Een structurele loonsverhoging per 1-1-2023 van 7% in een cao met een structurele bodem van € 2600 en een looptijd van 1 jaar. Dit betekent dat wanneer de loonsverhoging van 7% van je bruto basisjaarsalaris (ex. toeslagen) onder de € 2600 uitkomt, de verhoging van je salaris altijd zal worden aangevuld tot de bodem van € 2600. Stel, je hebt een basissalaris van € 30.000 bruto. Dan zou de 7% loonsverhoging voor jou uitkomen op € 2100. Daarmee zit je onder de bodem van € 2600 en wordt het bedrag aangevuld tot € 2600. Procentueel krijg je in dit geval een structurele loonsverhoging van 8,6%.

FNV: Behoud koopkracht en verbetering koopkracht van iedereen; een structurele loonsverhoging in procenten en centen. Met aandacht voor de groepen die de meeste gevolgen ondervinden van de crisis. Dat zou kunnen door een bodem af te spreken, mits er een goed totaalpakket voor iedereen ligt.

NXP: Bonus van vakgroepen tot G3 wordt verhoogd van 3% naar 5%.

FNV: Wij willen nog steeds een gelijkwaardige bonus voor iedereen, maar we zijn bereid daar in stappen naartoe te werken. Verder vinden we dat de spelregels niet tijdens het spel veranderd kunnen worden, zodat je meer zekerheid hebt over je bonus.

NXP: Vooralsnog geen eenmalige uitkering/fair share voor werknemers.

FNV: Fair employee share: wij handhaven ons voorstel en vinden dat de werknemers net zoals de aandeelhouders en anderen mogen meeprofiteren van de recordwinst.

NXP: Tot nu toe geen afspraak met betrekking tot de werkdruk, veranderende werkwereld- en werkpatronen (generatiepact, verlof, werktijden, etc.).

FNV: Enkele concrete afspraken in cao om nu iets te doen aan de werkdruk (bijvoorbeeld generatiepact aantrekkelijker maken of meer dagen betaald vrij kunnen nemen, uitzendkrachten in dienst nemen, etc.). Tijdens de looptijd van de nieuwe cao kunnen we de onderwerpen waar je meer tijd voor nodig hebt verder onderzoeken of pilots doen.

NXP: Verlenging sociaal plan met 1 jaar.

FNV: Verlenging sociaal plan met 1 jaar.

Check jouw gegevens in MijnFNV

Over het verloop van de onderhandelingen houden we jou als FNV-lid op de hoogte. Check daarom of jouw gegevens goed staan in MijnFNV.

Check MijnFNV

Samen staan we sterk

Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje. Als ze nu lid worden, betalen ze het speciale actietarief van 6 maanden voor 25 euro. Dit aanbod geldt tot en met eind februari 2023.

Nodig je collega uit

Contact

Heb je vragen of opmerkingen over het cao-traject? Mail dan Lucy Lamers of Gezina van der Ven, bestuurders FNV Metaal.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.