Online ledenvergadering cao Metalektro 9 maart 2021

Kijk de vergadering terug op Youtube

Door Redactie 11 maart 2021

De afgelopen weken hebben we vele succesvolle, ‘coronaproof’ stakingen gehouden en de komende tijd volgen er nog heel veel meer. We staken om een duidelijk signaal aan de werkgevers af te geven: we verdienen een eerlijke, moderne cao Metalektro! Op 9 maart hielden we voor leden van FNV Metaal een online vergadering om de stand van zaken te bespreken. Heb je die gemist? Kijk dan de video terug.

Bekijk de online ledenvergadering Metalektro van 9 maart 2021 terug

Bekijk de online vergadering terug

We laten ons niet voor de gek houden!

Met de stakingen geven we met z’n allen dit duidelijk signaal aan de werkgevers: “Wij laten ons niet voor de gek houden. Een eerlijke en moderne cao Metalektro is mogelijk en die verdienen wij ook!” Want jij en je collega’s hebben recht op een eerlijk loon, op gezonde werktijden, op zeggenschap over je vrije tijd en op gezond de eindstreep te halen.

Feit: de sector laat herstel zien

Met de sector Metaalindustrie en Elektrotechnische Industrie gaat het in zijn algemeenheid gewoon goed. We zien dat de sector zich herstelt. De in- en export in de industrie zijn eind 2020 ongeveer hetzelfde als eind 2019. De omvang van de orders stijgt tot de grootste hoogte in twee jaar. De aandelenbeurs breekt record na record. Natuurlijk zijn er in de Metalektro ook bedrijven waar het minder goed gaat en bij sommige zelfs slecht. Voor een deel heeft die teruggang in omzet meer structurelere oorzaken dan (alleen) de coronapandemie. Voor de bedrijven waar de coronapandemie er enorm inhakt zijn we bereid om op bedrijfsniveau passende afspraken te maken.

“Never waste a good crisis”

Dat lijkt het motto van de werkgevers in de Metalektro: gebruik de crisis optimaal om de rechten van werknemers te verslechteren en hun wensen naast je neer te leggen. In tijden van enorme winsten (denk terug aan de vorige cao-onderhandelingen) of in tijden dat er sprake is van iets minder winst: de werkgevers hebben steeds weer moeite om jou en je collega’s het respect en de waardering te tonen die jullie meer dan verdienen.

Waar staken we voor?

FNV Metaal wil gewoon een fatsoenlijke loonsverhoging. Bij bedrijven die echt geraakt zijn door de coronacrisis zijn we bereid om op bedrijfsniveau andere afspraken te maken. De werkgevers bieden een loonsverhoging waarbij je erop achteruit gaat. En van die schamele loonsverhoging willen ze ook nog eens op bedrijfsniveau negatief af kunnen wijken.

FNV Metaal wil een ‘zwaarwerkregeling’, zodat de harde werkers in de metaal 3 jaar voor hun AOW-leeftijd kunnen stoppen met werken. De werkgevers willen dat slechts voor een beperkte groep. Zo vinden ze dat mensen in ploegendienst, met consignatiediensten en/of bezwarend werk niet automatisch onder de regeling vallen.

De werkgevers vinden dat onbespreekbaar. Sterker nog: ze vinden dat de werkweek door hen naar 45 (!) uur uitgebreid kan worden, zonder dat ze van iemand toestemming nodig hebben EN zonder toeslagen.

Werkgevers vinden het onbespreekbaar dat uitzendkrachten hetzelfde krijgen als hun collega’s met een vast dienstverband. Ook een vaste baan voor een structurele werkplek willen ze niet. Jongeren betalen naar het werk dat ze doen en de ervaring die ze hebben, vinden ze lastig en willen ze pas op termijn.