Principeakkoord cao Tank & Was

Door Redactie 23 december 2019

Werk jij in de Tank & Was? Dan hebben we goed nieuws: we zijn er met de werkgevers uit en hebben goede afspraken kunnen maken voor de nieuwe cao!

Er is een principeakkoord cao Tank&Was

Welke afspraken hebben we gemaakt?

De cao voor Tankstations & Wasbedrijven loopt van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2021 (24 maanden).

Je krijgt 2 structurele salarisverhogingen:

• 1 februari 2020: € 70 euro
  • 1 februari 2021: € 70 euro

Dit geldt ook voor de jeugdlonen. Daarbij krijgt de jeugd al bij 21 jaar het volwassen loon (dit was 23 jaar) waardoor jongeren er met forse stappen op vooruitgaan.

Ervaar jij jouw werk als een als zwaar beroep? Dan kan je 3 jaar voordat je de AOW-gerechtigde leeftijd bereikt in aanmerking komen voor een boetevrij bedrag van € 19.000 per jaar, zodat je met vervroegd pensioen kan. Vanaf 2021 mag jouw werkgever dit aanbieden. Let op: dit kom je met jouw werkgever overeen en is dus geen recht.

- Generatiepact

Er is een generatiepact voor werknemers vanaf 60 jaar. Dat houdt in:

• 60% werken, 80% loon en 100% pensioenopbouw, of
  • 70% werken, 85% loon en 100% pensioenopbouw, of
  • 80% werken, 90% loon en 100% pensioenopbouw (deze laatste variant mag niet zomaar geweigerd worden door de werkgever).

- Nachtdiensten

10 jaar voor je Aow-gerechtigde leeftijd, hoef je geen nachtdiensten meer te draaien.

• Om de veiligheid binnen de sector verder te verbeteren, gaan we samen met werkgevers en overheid in gesprek om te kijken of we meer maatwerk kunnen bieden.
  • Het alleen afsluiten met camera’s mag alleen als jij hier zelf met een werknemersverklaring mee instemt.
  • Je hebt recht op een sanitaire stop. Dit recht komt in de Arbocatalogus te staan. Cao-partijen vinden dit een vanzelfsprekendheid!

We hebben nadrukkelijk afgesproken dat de afspraken in deze cao ook gelden voor payroll en uitzendkrachten.

We hebben afgesproken dat de opleidingen die je nodig hebt om je functie uit te oefenen, zoveel mogelijk binnen werktijd moeten worden gevolgd en sowieso als werktijd worden uitbetaald.

Jij en jouw collega's ontvangen een opleidingsbon (voucher) voor een dagdeel gratis training.

Een akkoord, wat nu?

Leden mogen stemmen over het principeakkoord. Ben je lid? Dan krijg je begin januari een uitnodiging om te stemmen. Stemmen is mogelijk tot 5 februari 2020.

Meer lezen over het akkoord?