Jongeren Motorvoertuigenbranche maken grote salarissprong

Wil je weten hoeveel je erbij krijgt?

Door Redactie 31 oktober 2019

Groot, groter, grootst. Jongeren in de Motorvoertuigenbranche maken dit jaar een enorme grote salarissprong. Hieronder leggen we uit hoe dat komt en hoeveel je erbij krijgt.

Jongeren motorvoertuigenbranche maken een grote salarissprong. Lees hier hoe dat komt.

Minimumjeugdloon stopt op 21 jaar

In de cao Motorvoertuigen is de afspraak gemaakt dat de bonden en de BOVAG in overleg zouden gaan over verhoging van de jeugdschalen. Dit was nodig door de veranderingen in het wettelijk minimumjeugdloon. Want door de succesvolle acties van FNV-jongerenbeweging Young & United geldt het minimumjeugdloon nu tot 21 jaar in plaats van 23 jaar.

Het kan nog beter

Hoewel we blij zijn met deze stap, vinden we dat het nog beter moet. Want eigenlijk is het vreemd dat we nog steeds jeugdlonen hebben in de Motorvoertuigenbranche. Een branche die een groot personeelstekort heeft. Afschaffen van jeugdlonen moet het voor jongeren aantrekkelijker maken in de motorvoertuingenbrache te gaan werken.

Centen in plaats van procenten

Inmiddels is het overleg tussen bonden en BOVAG afgerond en is de cao algemeen verbindend verklaard (dit houdt in dat de cao voor de hele bedrijfstak geldt). Het resultaat is dat de lonen van jongeren enorm zijn gestegen. Dat komt door:

• In de cao MVT is de loonsverhoging afgesproken in centen in plaats van procenten. Lagere lonen stijgen hierdoor relatief snel.
  • Daarnaast krijgen jongeren sinds 1 juli 2019 al op 21-jarige leeftijd het volwassen loon (vroeger was dat pas op 23-jarige leeftijd). Dit betekent een extra grote salarissprong voor jongeren.

Hoeveel krijg ik erbij?

Dit is afhankelijk van je leeftijd en loonschaal. De sprongen zijn enorm groot: ze kunnen zelfs oplopen tot vele honderden euro’s per maand! Zit je bijvoorbeeld in schaal B en ben je 21 jaar? Dan stijgt jouw salaris in een jaar tijd met maar liefst 630 euro! Dat is een loonsverhoging van 43%. Kijk hier voor salarissen in andere loonschalen en voor andere leeftijden.

Makkelijk verdiend!

Was het maar waar! Loonsverhogingen komen niet vanzelf. Deze enorme loonsverhoging voor jongeren kon alleen worden bereikt door de inzet van de leden. Zonder leden geen sterke vakbond. En zonder sterke vakbond geen goede cao. Nog geen lid? Meld je vandaag nog aan!