Nog geen nieuwe cao Banden- en Wielenbranche

Door Redactie 8 april 2019

Werkgevers hebben nog geen beter loonbod gedaan. Ook bieden ze nog geen verbeterde overwerktoeslagen voor leidinggevenden en willen ze jou niet meer invloed en zeggenschap geven over jouw werktijden en roosters. Werkgevers willen met het jaaruren-model jou tijdens de bandenwisselweken extra inzetten en in de daluren minder laten werken om daarmee met minder mensen méér te kunnen produceren.

Flexibele werktijden nu nog eenrichtingsverkeer

Probleem is dat jullie veel te weinig worden gehoord bij de invulling van het werktijdensysteem. In het overleg daarover is vooral de bedrijfstijd leidend. Hierdoor hebben jij en jouw collega's niet of nauwelijks invloed en zeggenschap over hun eigen werktijden en roosters. Voor  FNV Metaal is van groot belang dat de wensen van werknemers en werkgevers goed met elkaar in balans worden gebracht. Anders zien we geen voordelen om de huidige werktijden nog meer te gaan flexibiliseren.

Een cao die jou beloont voor je inzet

FNV Metaal strijdt met jullie voor een goede cao die werknemers beloont voor hun inzet. Met een eerlijke loonsverhoging en afspraken over overwerk, gelijk loon voor gelijk werk, meer invloed en zeggenschap over je eigen roosters en werktijden. Maar de werkgevers blijven vaag en komen niet met concrete voorstellen. Werkgevers zien wel fors herstel van de bedrijfsresultaten en schaarste van vakmensen, maar zijn nog niet bereid om echt te investeren in de mensen die bijdragen aan de mooie bedrijfsresultaten in de branche.

Wij willen de branche aantrekkelijk maken

In deze tijd van toenemende schaarste van vakmensen, groeiende werkgelegenheid, openstaande vacatures en steeds betere bedrijfsresultaten is het ongelooflijk dat de werkgevers niet willen investeren in aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. De voorstellen van FNV Metaal maken de banden- en wielenbranche aantrekkelijker. Daar gaan we voor!

Wij willen in de nieuwe cao

• loonsverhoging van 5%
  • jeugdschalen afschaffen
  • gelijk loon voor gelijk werk
  • vaste en volwaardige banen
  • generatiepact verruimen en continueren
  • goede afspraken over werktijden en toeslagen

Hoe nu verder?

Op 22 mei is de derde en laatste onderhandelingsronde gepland. Dan is het erop of eronder!