Werkgevers Uitgeverijen gaan niet mee met loonafspraken DPG en Mediahuis

Teken de petitie voor een beter loon

Door Redactie 21 december 2023

Vorige week zijn er loonafspraken gemaakt tussen de NVJ (vakbond voor journalisten) en mediabedrijven DPG en Mediahuis. Deze afspraken gelden alleen voor de werknemers bij deze twee bedrijven en staan los van de cao Uitgeverijbedrijf. De werkgeversdelegatie heeft daarna aangegeven dat zij in hun cao-loonbod niet meegaan met deze afspraak. Het is dus nog steeds belangrijk om de petitie voor een beter loon te ondertekenen.

Meisje in bibliotheek uitgeverijen

Wat ging hieraan vooraf?

Op 8 december vroegen wij de werkgeversdelegatie om een beter loonbod te doen, omdat uit de peiling van meerdere vakbonden blijkt dat een ruime meerderheid het laatste bod ondermaats vindt.

Afspraken NVJ met DPG  en Mediahuis

Vorige week zijn er loonafspraken gemaakt tussen DPG en Mediahuis en de NVJ om vanaf januari 2024 het eindbod van de werkgevers in één keer te betalen. Daarnaast krijgen deze werknemers een extra loonsverhoging van 2%  in januari 2025 en er ligt een afspraak dat wanneer de inflatie hoger is dan 4%, er overleg zal zijn tussen NVJ en beide bedrijven.

Afspraken staan los van de cao

Voor alle duidelijkheid: de FNV is niet betrokken geweest bij deze loonafspraken met DPG en Mediahuis. Dit akkoord is alleen met de NVJ afgesloten en geldt alleen voor de werknemers bij deze twee bedrijven. Deze afspraak staat los van de cao Uitgeverijbedrijf.

NVJ heeft ultimatum teruggetrokken

Naar aanleiding van de afspraken heeft de NVJ hun ultimatum aan de werkgeversdelegatie teruggetrokken en is er gecommuniceerd dat de cao-onderhandelingen weer moeten opstarten.

Werkgeversdelegatie gaat niet mee met loonafspraken NVJ en mediabedrijven

De werkgeversdelegatie heeft aangegeven dat zij in hun cao-loonbod niet meegaan met de loonafspraken van DPG en Mediahuis. Zij handhaven hun eindbod op loon.

Geen onderhandelingen zonder beter bod

Voor de FNV is er op dit moment dan ook geen enkele reden om weer met de werkgeversdelegatie aan tafel te gaan om verder te onderhandelen.

Blijf zichtbaar

Een beter loonbod komt er niet vanzelf. Hier hebben we jou voor nodig. Blijf zichtbaar.

Teken en deel de petitie

Onze petitie loopt nog, Wil jij een beter bod zodat we ook weer verder kunnen praten over de rest van je arbeidsvoorwaarden? Teken en deel de petitie.

Teken de petitie

Hang de poster op jouw werkplek

Hang onze poster op jouw werkplek op. Stuur ons foto’s met deze poster én deel in één of twee korte zinnen met ons waarom jij het loonbod te laag vindt. Wij delen dit (anoniem) op onze Instagram. Foto’s en quotes kun je mailen naar paulina.matuszczyk@fnv.nl.

Word lid

Dit is het moment om je aan te sluiten bij de FNV en wat te doen. Want hoe meer leden, hoe sterker we staan.

Word lid

Maak een collega lid

Al FNV-lid? Maak dan vandaag nog een collega lid en geef ze een stem. Als dank ontvang jij dan 10 euro van ons.

Maak een collega lid