Werkgevers doen eindbod op loon cao Uitgeverijbedrijf

Laat ons weten wat jij van het eindbod vindt

Door Redactie 24 november 2023

Op 9 november leidde de derde onderhandelingsronde voor jouw nieuwe cao Uitgeverijbedrijf tot een eindbod van de werkgevers over het loon. Dit betekent dat de werkgevers niet meer verder willen onderhandelen over het loon. De voorstellen vanuit de vakbonden en die van de werkgevers liggen echter nog mijlenver uit elkaar, het loonbod is veel te laag. Woensdag 22 november bespraken de vakbonden het eindbod en de vervolgstappen.

Wat bieden de werkgevers?

De werkgevers hebben een eindbod gedaan voor een tweejarige cao. Binnen die twee jaar bieden ze het volgende:

• een looptijd van 1 januari 2024 t/m 31 december 2025;
  • € 160 bruto per maand per 1 januari 2024;
  • 2% per 1 april 2024;
  • € 80 bruto per maand per 1 januari 2025;
  • 1,5% per 1 april 2025.

Loonbod te laag

De werkgevers kiezen voor een differentiatie. Hierdoor gaan de laagste loonschalen er het meest op vooruit. Dit juichen we natuurlijk erg toe, maar het totale loonbod is veel te laag.

Onduidelijkheid

Deze bedragen (op fulltime basis!) kunnen voor onduidelijkheid zorgen. Wanneer iedereen er 160 euro per maand erop vooruitgaat, heeft dat een ander effect op de procentuele loonsverhoging dan voor diegene die in de schalen boven of onder jouw schaal zitten. De procentuele verhogingen van 2% en 1,5%, zijn vervolgens wel weer voor iedereen hetzelfde. Bekijk het volledige voorstel van de werkgevers.

Geen uitspraak over andere onderwerpen

De werkgevers geven aan dat hun eindbod gaat over de loonparagraaf. Dit betekent dat zij over alle andere onderwerpen, zoals de pensioenregeling en reiskosten, nog geen uitspraken doen. Wat dit eindbod betekent voor de rest van de cao-onderwerpen is dus nog niet duidelijk. Het is wel duidelijk voor de bonden dat het eindbod niet acceptabel is.

Wat vinden wij: Uitgeven? Niet met dit loon!

De FNV wil een loonsverhoging van 14%, alleen deze zorgt voor koopkrachtbehoud. Daarnaast willen we ook een automatische prijscompensatie (APC) in de cao toevoegen. Dit betekent dat de lonen automatisch met de inflatie meestijgen in de toekomst.

Bod werkgevers onacceptabel

De cijfers die de werkgevers noemen zorgen niet ééns voor koopkrachtbehoud. Onderaan de streep zou je dus nog steeds slechter af zijn dan voor de periode van torenhoge inflatie. De werkgevers durven dit een loonsverhoging te noemen!

Wat vind jij? Laat het ons weten

We willen weten wat jij van dit eindbod op loon vindt en hoe wij samen voor een beter resultaat kunnen gaan. Vul hier de peiling in en deel deze ook met je collega’s. Dit kan tot 5 december a.s.

Vul de peiling in

Ga op de foto en stuur ons je quote

Het is je misschien niet ontgaan dat de journalisten acties aan het voeren zijn omdat zij niet tevreden zijn over dit bod. We strijden samen voor een fatsoenlijke en eerlijke beloning voor iedereen in de uitgeefsector. Samen staan we sterker!

We willen jouw stem laten horen en laten zien wat dit eindbod op loon voor jou betekent.
1.    Ga op de foto met je collega’s met deze flyer
2.    Stuur ons in 2 zinnen wat betekent dit eindbod op loon voor jou? Dit kan ook anoniem, geef wel aan welke functie jij hebt zodat we laten zien dat dit een breed gedragen geluid is.

Stuur je foto en / of quote naar FNV-bestuurder paulina.matuszczyk@fnv.nl. De foto’s en de quotes gaan wij via onze Instagram pagina verspreiden. Maar doe dit gerust ook zelf met de #uitgevennietmetditloon #caouitgeverijen.

Wat kan jij nog meer doen? Blijf zichtbaar!

Laat in de tussentijd duidelijk zien dat jij een cao wil met een beter loonbod!

1. Vul de peiling in en deel deze met je collega’s
  2. Ga in gesprek met je collega’s hierover
  3. Hang posters op jouw werkplek. Download de poster.
  4. Volg ons instagram-kanaal en houd je mailbox in de gaten voor de nieuwsbrief.
  5. Word contactpersoon voor jouw bedrijf. Meld je hier aan!
  6. Vraag je collega ook lid te worden van de FNV. Hoe meer leden, hoe meer druk we kunnen zetten aan de onderhandelingstafel.

Last but not least: word lid van onze Whatsappgroep waar we je op de hoogte houden van de laatste stand van zaken!

Samen komen we verder

Ja, het zijn wat handelingen die we van je vragen. Maar zijn ze de kleine moeite waard om voor een goede cao te gaan? Zeker! Deze cao maken we samen! Want alleen samen komen we verder!

Heb je hulp nodig of wil je de poster opgestuurd krijgen? Laat het via de mail weten aan Paulina Matuszszyk.