Ongewenst gedrag BNNVARA

Steun vanuit de FNV en strengere eisen aan veilige werkvloer

Door Redactie 22 november 2022

Afgelopen weekend stond er een groot artikel in de Volkskrant over grensoverschrijdend gedrag bij De Wereld Draait Door. Inmiddels heeft de presentator Matthijs van Nieuwkerk aangekondigd zijn samenwerking met BNNVARA te verbreken.

Ongewenst gedrag BNNVARA

Aan de hand van verklaringen van medewerkers wordt in het artikel uitgebreid geschreven over het onveilige werkklimaat waarin zij de afgelopen jaren moesten werken.

Steun vanuit de FNV

Wij kunnen ons voorstellen dat door dit krantenartikel weer veel herinneringen naar boven komen. Daarom bieden we iedereen die daar behoefte aan heeft de mogelijkheid om te bellen met onze vertrouwenstelefoon. De deskundigen bieden een luisterend oor en kunnen je adviseren over te nemen vervolgstappen.

De Vertrouwenstelefoon is bereikbaar van maandag tot en met donderdag tussen 19.00 en 21.30 uur via 088 3680333. Kijk voor meer informatie op fnv.nl/vertrouwenstelefoon.

Heb je geen behoefte aan een gesprek, maar wil je wel graag je ervaring delen met de FNV? Ga dan naar het meldpunt ongewenst gedrag. Je kunt ook contact opnemen met de vertrouwenspersoon binnen de sector zelf via Moresonline.nl.

Veilige werkomgeving voor iedereen

Iedere werknemer moet kunnen rekenen op een gezonde en veilige werkomgeving. Hiervoor zijn werkgevers verantwoordelijk. In het position paper van de FNV is te lezen wat wij belangrijk vinden om ongewenst gedrag te voorkomen, en op een adequate manier te corrigeren.

Strengere eisen aan veilige werkvloer

De FNV wil dat werkgevers niet langer wegkomen met het ontduiken van hun verantwoordelijkheid voor een veilige en gezonde werkvloer. Bedrijven zijn wettelijk verplicht hun risicobeleid goed op orde te hebben, zodat er een veilige en gezonde werkomgeving is. In dat beleid zou moeten staan dat leidinggevenden sturen op het voorkómen van intimidatie en pestgedrag. Lees meer