Omroepmedewerkers willen meer vaste banen en behoud koopkracht

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 27 september 2021

Behoud van koopkracht en meer vaste banen bij structureel werk, dat vinden omroepmedewerkers belangrijk voor de nieuwe cao. De onderhandelingen over een nieuwe cao starten vandaag, maandag 27 september. De FNV wil een loonstijging van minimaal 2,5%. Het gaat om omroepmedewerkers die werken bij de regionale en landelijke publieke omroepen.

Maar liefst 93% van hen vindt dat bij structureel werk ook een vast contract hoort. Andrée Ruiters, FNV bestuurder Media & Cultuur: ‘Het grote aantal flexcontracten, met name bij de landelijke publieke omroepen rijst echt de pan uit.’

Meer dan 35% is flex

Van de 3.600 mensen die voor de landelijke publieke omroepen werken heeft meer dan 35% een flexcontract en dus onzeker werk. Ruiters: ‘Onbegrijpelijk, het is een continue bedrijf met structureel werk. Als er iets verandert in de programmering mag dat niet betekenen dat mensen hun werk kwijtraken.’

Meer zekerheid werk en inkomen

De FNV pleit al langer voor een oplossing die omroepmedewerkers meer zekerheid biedt over werk en inkomen, ook als een programma stopt. Dan zouden medewerkers aan de slag moeten kunnen voor een ander programma, ook bij een andere omroep. Ruiters: ‘Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een algemeen publiek omroeparbeidscontract. Als de omroepen voldoende belang hechten aan behoud van kennis, kwaliteit en ervaring, vertrouw ik erop dat we bij de cao-onderhandelingen een goede oplossing vinden. Voor zowel de werknemers als de werkgever.’

Behoud koopkracht

Om de koopkracht te behouden wil de FNV voor de omroepmedewerkers een loonsverhoging van minimaal de prijsinflatie, die naar verwachting zo’n 2,5% zal zijn. Daarnaast wil de vakbond dat iedere medewerker er 100 euro bruto per maand bij krijgt, om de inkomensverschillen te verkleinen. Verder wil de FNV een minimumloon van 14 euro bruto per uur voor de laagste loonschalen. De hoogte van het minimumloon is de afgelopen decennia achtergebleven op de gemiddelde loonontwikkeling in Nederland.

4.900 medewerkers

De cao omroeppersoneel geldt voor 4.900 medewerkers, waarvan 3.600 voor de landelijke publieke omroepen en 1.300 voor de regionale omroepen. De huidige cao loopt af op 31 december 2021.

Lees hier de cao-voorstellen