Bioscopen kunnen straks veilig weer open

Dankzij protocol met afspraken over naleven coronaregels

Goed nieuws voor filmliefhebbers en de mensen die werken in de bioscopen: op 1 juni mogen de deuren weer open. Dit kan straks weer veilig, dankzij een protocol waarin staat hoe iedereen de corona-richtlijnen het beste kan naleven.

De bioscopen mogen straks weer open, als we afstand houden

Nevin Demirtas, bestuurder FNV Media & Cultuur: ‘Alle bioscopen en filmhuizen zijn sinds 15 maart dicht. Dat is een enorme aderlating voor de branche en een gemis voor heel veel bioscoopliefhebbers. Met dit protocol kunnen bioscopen straks op een verantwoorde manier weer hun deuren openen en de werknemers veilig hun werk doen. Want ook hier geldt: gezondheid eerst.'

Samen met bioscopen opgesteld

Het protocol Verantwoord Bioscoop- en Filmtheaterbezoek is opgesteld door de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) in samenwerking met FNV Media & Cultuur, MKB-Nederland, VNO-NCW, het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en de Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten.

Overal 1,5 meter afstand houden

Volgens Demirtas biedt het protocol duidelijke handvatten en hygiëneregels voor de bioscoopbedrijven, de mensen die er werken en de bezoekers. Net als overal wordt 1,5 meter de regel. Iedereen moet voldoende afstand kunnen houden in zalen, foyers en toiletten.

30 mensen per zaal, vanaf juli 100

Zo mogen bij een voorstelling nog niet meer dan 30 mensen in de zaal. Per 1 juli moet dit omhoog naar 100 mensen. Als bezoekers ver genoeg uit elkaar zitten, één looprichting aanhouden en niet allemaal tegelijk binnenkomen en weggaan kan iedereen contact zoveel mogelijk vermijden.

Kuchschermen en handschoenen

Voor het bewaken van de veiligheid en de hygiëne komt in iedere bioscoop een zogeheten coronatoezichthouder, die erop let dat iedereen zich aan de regels houdt. De medewerkers krijgen training en instructies over hoe ze veilig kunnen werken. Verder beschermende middelen, zoals kuchschermen en handschoenen.

Ziek? Dan moet je thuisblijven

Zieke werknemers moeten thuisblijven. Dat geldt ook voor bezoekers: die moeten reserveren en het bioscooppersoneel moet hen vooraf vragen of ze coronaklachten hebben. Bij twijfel worden mensen geweigerd.