Nieuwe omroep-cao behalve oneerlijk ook ongeldig

Onderhandelingen zitten in uitzonderlijke situatie

Sander Wageman
Door Sander Wageman 18 juli 2023

De omroepwerkgevers zijn van plan om met journalistenvakbond NVJ, maar zonder de FNV en het CNV, een nieuwe cao af te sluiten. Volgens Andrée Ruiters, bestuurder FNV Media & Cultuur, kan dat helemaal niet, omdat afspraken die in de periode van een lopende cao vallen enkel met álle partijen gemaakt kunnen worden. ‘En met de oneerlijke deal die de werkgevers met de NVJ willen sluiten, kunnen wij absoluut niet instemmen.’

FNV over cao omroepmedewerkers

Het is een uitzonderlijke situatie waarin de cao-onderhandelingen voor omroepmedewerkers zich bevinden. De gesprekken tussen werkgevers en vakbonden werden enkele maanden geleden gestart met als doel om over 2023 aanvullende loonafspraken te maken. Dat is nodig omdat de 2% loonsverhoging over dit jaar bij lange na niet de koopkrachtdaling van omroeppersoneel repareert die door de forse inflatie is ontstaan.

Een nieuwe cao afsluiten

Andrée Ruiters: ‘Maar al pratende was het idee om dan meteen ook maar voor 2024 afspraken te maken en dus een nieuwe cao af te sluiten. Op zich een goed idee, maar de werkgevers willen nu alleen een loonsverhoging in procenten geven. Wij eisen dat iedereen er een vast bedrag op vooruit gaat.'

Hardste geraakt door inflatie

Dat is heel belangrijk, zegt Ruiters. 'Want de inflatie heeft juist de mensen die het minst verdienen het hardst geraakt. Dan is het niet uit te leggen als je juist die groep de minste euro’s erbij geeft. Alsof voor hen de boodschappen in de supermarkt goedkoper zijn dan voor mensen die meer verdienen. Onacceptabel dus.’

Centen in plaats van procenten

De werkgevers hebben tot op heden geen oren naar een loonsverhoging in centen in plaats van procenten. En het kost de werkgevers bovendien geen dubbeltje extra. Zij hebben de FNV laten weten ondanks diens bezwaren tóch een nieuwe cao te zullen afsluiten, maar dan alleen met de NVJ. De journalistenvakbond wil namelijk wel instemmen met het voorstel van de omroepwerkgevers: 5% extra loon vanaf 1 januari 2023 (dus bovenop de 2% die in de lopende cao al was afgesproken) en 3,5% over 2024.

€ 800 extra als je bovenin de boom zit

Ruiters: ‘Dat betekent dat iemand die ongeveer 2500 euro per maand verdient er 215 euro (2023: 125 euro en 2024: 90 euro) bij krijgt. Wie boven in de boom zit en 9000 euro verdient, krijgt 800 euro (2023: 450 euro en 2024: 333 euro) extra.'

Verschil tussen wel of geen sportles

'Dat is volstrekt oneerlijk gezien de financiële situatie van heel veel medewerkers. Dit maakt voor heel veel omroepmedewerkers het verschil tussen wel of niet de sportles van je kind kunnen betalen. Wij willen daarom voor iedereen een nominaal bedrag erbij. Bij een loonsverhoging van 10% zou dat alleen al voor 2023 400 euro erbij zijn.’

Een grote denkfout

Dat de werkgevers nu denken een nieuwe cao zonder FNV en CNV te kunnen afsluiten, is volgens Ruiters een grote denkfout. ‘Want er is dus al een cao afgesloten over 2023. Als je daar aanvullende afspraken over wilt maken, moeten alle partijen die de cao ondertekenden ermee instemmen, wij dus ook.’

Terug naar de onderhandelingstafel

‘Het mag duidelijk zijn dat dit niet het geval is en dus kunnen de omroepen niet zonder ons inbreken op de al gemaakte afspraken. Dat betekent: terug naar de onderhandelingstafel. En met een beetje goede wil zijn de problemen dan ook zo opgelost.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.