Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Ultieme poging om uit conflict facilitair bedrijf KLM te komen

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 07 februari 2020

FNV en CNV hebben KLM, Sodexo Altys en het consortium dat voor KLM de facilitaire zaken gaat uitvoeren, voorgesteld om mediation in te schakelen. Zo hopen de bonden een verder escalerend conflict te voorkomen. Het consortium neemt de werkzaamheden over van Sodexo Altys, zonder afspraken te hebben gemaakt over het overnemen van het personeel.

Het voorstel voor mediation komt nadat het consortium het personeel een aanbod deed, dat volgens de bonden nog slechter was dan het eerdere ‘boterzachte’ aanbod van KLM. Jan van den Brink, bestuurder FNV Luchtvaart: ‘Als het consortium zich als een fatsoenlijk werkgever zou opstellen, zou ze alle mensen overnemen van Sodexo, omdat ze de ervaring willen behouden. In plaats daarvan zeggen de drie bedrijven: je mag zonder enige voorrang solliciteren, zonder garanties en slechts voor een jaarcontract.’

Goede wil

De werknemers die willen solliciteren, moeten dat voor 12 februari doen. ‘Ze krijgen dus ook nog eens absurd weinig tijd’, aldus Van den Brink. Om hun goede wil te tonen, stellen de bonden voor een mediator te vragen uit de geledingen van werkgeversvereniging AWVN. Van den Brink: ‘Dan krijgen we daar in ieder geval geen discussie over en kunnen we dit probleem zo snel mogelijk oplossen.’

Schiphol

De facilitaire zaken werden sinds 2007 uitgevoerd door Sodexo Altys en gaan nu over naar een consortium van drie bedrijven. KLM heeft daarbij geen eisen gesteld over het overnemen van het huidige personeel. Het is niet de eerste keer dat medewerkers op Schiphol in de kou staan als een ander bedrijf de werkzaamheden overneemt. Van den Brink: ‘In de beveiliging en de afhandeling hebben we het ook al vaker gezien.’ Voor de facilitaire zaken van KLM werken zo’n 400 medewerkers.