De FNV reageert positief op het nieuws dat Viggo de afhandelingswerkzaamheden van Skytanking op Eindhoven Airport overneemt. De FNV-leden bij Skytanking hebben problemen aangekaart en door de kosten voor verbeteringen die daaruit volgden, is er geen plek meer voor deze prijsvechter die onder de kostprijs werkte. Volgens de vakbond is dit een belangrijke stap richting een eerlijke en gezonde luchtvaartsector.
FNV Luchtvaart had al langer stevige kritiek op Skytanking. De vakbond maakte misstanden bekend en bleef druk zetten op het bedrijf. Dat heeft resultaat gehad: medewerkers kregen per 1 oktober alsnog een compensatie voor gemiste pensioenbetalingen, de roosters werden verbeterd, er zouden meer mensen worden ingezet en er stond een ondernemingsraad in de planning.
‘De sector-cao passagiersafhandeling doet haar werk’, zegt Stijn Jansen, bestuurder FNV Luchtvaart. ‘Het loont niet meer om onder de kostprijs afhandelingsdiensten aan te bieden. Ryanair weigerde de loonsverhogingen uit de cao te betalen en huurde een derde partij in. Maar ook die moest gewoon de cao volgen.’
Volgens de FNV laat de situatie op Eindhoven Airport zien dat bedrijven die proberen te concurreren door zo goedkoop mogelijk te werken, uiteindelijk vastlopen. De vakbond ziet de overname als erkenning voor de inzet van werknemers én voor de druk die de FNV het afgelopen jaar heeft opgebouwd.
‘We hebben de misstanden bij dit bedrijf steeds aangekaart en bleven erbovenop zitten’, zegt Jansen. ‘Dankzij onze inzet kregen werknemers alsnog waar ze recht op hadden. Dat blijkt nu allemaal duurder dan Skytanking had gewild. Hiermee tonen we aan dat de race naar beneden tot niets leidt. Hopelijk zullen ook andere prijsvechters vanzelf verdwijnen. Dat is essentieel om de sector gezond te houden.’
Voor medewerkers van SkyTanking breekt nu een tijd aan van onzekerheid. Voor enkele medewerkers, met name in de hogere leidinggevende functies, houdt het dienstverband op en zal er afscheid genomen worden via een Sociaal Plan. De operationele medewerkers worden overgenomen door Viggo Eindhoven. Deze overname is positief voor de sector, maar leidt wel tot individuele zorgen bij medewerkers. ‘Als FNV begrijpen we deze zorgen goed, maar wij denken dat werknemers beter af zullen zijn op de middellange termijn’, zegt Jansen daarover.
Op Schiphol worden het aantal afhandelingsbedrijven als gevolg van een ministersbesluit verminderd van 6 naar 3 om de kwaliteit te verbeteren. Het dossier Skytanking laat de noodzaak zien waarom er ingegrepen moet worden in de sector. De FNV roept Eindhoven Airport, dat onderdeel is van de Schiphol Group, op om ook in de toekomst geen tweede partij op Eindhoven toe te laten. Deze race naar beneden kan alleen gestopt worden met regulering. Luchtvaartmaatschappijen zoals RyanAir zullen er alles aan doen om kosten te besparen, zelfs als dit ten koste gaat van kwaliteit en veiligheid.