FNV: Suriname krijgt eigen vakbond voor callcentermedewerkers

FNV ondersteunt oprichting en samenwerking voor betere arbeidsvoorwaarden

Sander Wageman
Door Sander Wageman 2 juli 2025

In Suriname is vandaag een nieuwe vakbond opgericht voor callcentermedewerkers. De bond heet Vakbond Voor Alle Werkers, de B.V.A.W. en zal aansluiting zoeken bij de jongste vakcentrale van Suriname de Unie van Assertieve Vakbonden, de U.v.A.V.

Deze vakbond zal opkomen voor de rechten van de duizenden mensen die dagelijks klantcontact verzorgen voor bedrijven uit binnen- en buitenland. FNV Callcenters ondersteunt de oprichting en werkt nauw samen met Vakbond voor alle Werkers aan een sterke, representatieve vakbondsstructuur.

Callcentermedewerkers vormen ruggengraat van klantenservice

‘Callcentermedewerkers vormen de ruggengraat van de klantenservice. Maar te vaak werken zij onder moeilijke omstandigheden, met onduidelijke contracten en gebrekkige voorzieningen. Daar brengen we nu verandering in, samen met onze Surinaamse collega’s,’ zegt Elly Heemskerk, bestuurder FNV Callcenters.

Belangrijke stap voorwaarts

De oprichting is een belangrijke stap voorwaarts voor werknemersrechten in de Surinaamse callcentersector. De nieuwe bond zet in op eerlijke contracten, gezonde werkplekken, kwalitatieve hulpmiddelen zoals headsets en toegang tot training en ontwikkeling. Daarnaast zal er worden gewerkt aan collectieve onderhandelingen met werkgevers om duurzame afspraken te maken over arbeidsvoorwaarden.

Internationale solidariteit

De samenwerking tussen FNV en Vakbond voor alle Werkers heeft als doel de werknemerspositie te versterken – niet alleen in Suriname, maar ook internationaal. Jerrel Mac Intosh, vakbondsbestuurder bij Vakbond voor alle Werkers: ‘De oprichting van deze vakbond is geen aanval op werkgevers, maar een uitnodiging tot samenwerking. Gezonde, gewaardeerde medewerkers presteren beter. Door ons te organiseren, bouwen we aan een toekomst met meer respect, zekerheid en zeggenschap.’

Sector in kaart brengen

De komende maanden starten organisers van Vakbond voor alle Werkers met het in kaart brengen van de sector: van werkomstandigheden tot arbeidscontracten. FNV levert expertise, training en ondersteuning bij dit traject. De focus ligt in eerste instantie op bedrijven die actief zijn in zowel Suriname als Nederland.

Naar een cao

Het uiteindelijke doel is het afsluiten van een cao die zorgt voor transparante afspraken en eerlijke beloning. ‘Een vakbond is geen doel op zich, maar een middel voor verandering,’ aldus Heemskerk. ‘We willen toe naar een sector waarin medewerkers – waar ook ter wereld – zich gehoord en beschermd voelen.’

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.