Conclusie advocaat-generaal over onbetaalde opstarttijd biedt hoop voor werknemers

Uitspraak Hoge Raad volgt uiterlijk 8 november

Redactie
Door Redactie 7 juni 2024

Een callcentermedewerker die van zijn baas tien minuten eerder aanwezig moet zijn om in te loggen, moet die tijd betaald krijgen, zo concludeert de advocaat-generaal vandaag in haar advies aan de Hoge Raad. De Hoge Raad buigt zich momenteel over de vraag of deze opstarttijd van een callcentermedewerker alsnog betaald moet worden door zijn werkgever.

Vakbond FNV – die de medewerker juridisch bijstaat – heeft de conclusie met grote belangstelling gelezen. Elly Heemskerk, bestuurder FNV Callcenters: ‘We hebben met grote interesse kennisgenomen van de conclusie van de advocaat-generaal aan de Hoge Raad. Alhoewel we inhoudelijk pas reageren als de Hoge Raad uitspraak heeft gedaan, zien we deze conclusie als een steun in de rug. Voor de FNV is het uiteindelijk van belang dat arbeid altijd betaald wordt. We wachten dan ook vol verwachting op de uitspraak in deze belangrijke zaak.’

De advocaat-generaal is in haar conclusie vrij stellig. Zij schreef vandaag: ‘De beslissing van het gerechtshof Den Haag dat de tien minuten die een werknemer van een callcenter voor aanvang van een ingeroosterde dienst aanwezig moet zijn als betaalde arbeidstijd moet worden aangemerkt, kan in stand blijven.’

Eerder al oordeelde het gerechtshof dat de opstarttijd betaald moest worden. Teleperformance – de werkgever – ging daartegen in cassatie bij de Hoge Raad. Die doet naar verwachting uiterlijk 8 november uitspraak.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites goed te laten functioneren. Deze cookies gebruiken net als de statistische cookies geen persoonsgegevens. Met jouw toestemming gebruiken we ook marketing cookies. Hieronder kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies.

Functionele cookies: zijn noodzakelijk voor de basisfunctionaliteit van de website. Deze kunnen niet worden uitgeschakeld.

Statistische cookies

:

helpen ons te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken (paginaweergaven, klikgedrag). Deze gegevens worden anoniem gemeten en gedeeld met drie externe partners.

Marketing cookies

:

worden gebruikt om onze diensten via online advertenties onder de aandacht te brengen. Bij acceptatie van marketing cookies delen wij je persoonsgegevens met vier externe partners voor retargeting en advertentiepersonalisatie.

Kijk voor meer informatie op onze cookiepagina.