FNV waarschuwt callcenters: ons uitsluiten gaat jullie meer kosten

Dan moeten bedrijven werknemers betalen volgens oude cao

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 22 februari 2024

Ga weer met ons om tafel en spreek betere arbeidsvoorwaarden af voor onze leden, anders schieten jullie jezelf in de voet. Die waarschuwing heeft de FNV gestuurd naar de WFC, de Werkgeversvereniging Facilitaire Callcenters.

FNV waarschuwt callcenters

Omdat de leden van de FNV het eindbod van de callcenters voor een nieuwe cao hebben verworpen, moeten de bedrijven hen blijven betalen volgens de oude cao (2022-2023). Dat gaat de callcenterbedrijven uiteindelijk meer kosten. 

FNV houdt de deur open

Elly Heemskerk, bestuurder FNV Callcenters: ‘Wij houden de deur open om met de callcenters alsnog goede afspraken te maken voor onze leden, zoals een behoorlijk salaris, afschaffing van het jeugdloon en, heel belangrijk, het behouden van de zogeheten PA-verhoging, of beoordelingsverhoging. Weer om tafel gaan heeft onze voorkeur en dat zou ook de voorkeur moeten hebben van de callcenterbedrijven. Als wij onze leden houden aan de oude cao dan kosten ze de bedrijven meer dan werknemers die vallen onder de nieuwe cao.’

Te zot voor woorden

De callcenters willen niet verder praten met de FNV over een nieuwe goede cao, nadat de leden van de vakbond onlangs een eindbod van de bedrijven vrijwel unaniem hebben afgewezen. Wel hebben de callcenters een cao afgesproken met CNV en Qlix. Heemskerk: ‘Wat echt te zot voor woorden is, want wij zijn de grootste vakbond met de meeste leden in de callcenters.’

Op jaarbasis ineens € 2.000 minder

Het eindbod was dramatisch, vonden de FNV-leden. Daar stond een minimumloon opgenomen van € 13,80 per uur, wat slechts 4% boven het wettelijk minimum is dat per 1 januari is ingegaan. In ruil voor dit magere loon verdwijnt de PA-verhoging, een beloningsregeling die werknemers soms tot wel ruim een euro per uur meer oplevert. Een fulltime medewerker zou dan op jaarbasis ineens zeker € 2.000 minder verdienen.

Nog niet wat ze willen

Het afschaffen van de PA-verhoging zonder instemming van de FNV kan bovendien niet zomaar, zegt Heemskerk. ‘In de huidige cao staat de verhoging wel nog. Als onze leden een beroep blijven doen op de vorige cao dan hebben de callcenters uiteindelijk nog niet de goedkopere medewerkers die ze willen.’

Zo'n 30.000 medewerkers

In callcenters in Nederland werken zo’n 30.000 mensen.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.