Callcenterreus Webhelp zet mes in koffiekwartiertje medewerkers

FNV eist dat maatregel wordt ingetrokken

Sander Wageman
Door Sander Wageman 16 juni 2023

Bij callcenterbedrijf Webhelp moeten medewerkers vanaf 3 juli zelf opdraaien voor hun koffie- en theepauze. Het kwartiertje in de ochtend en in de middag wordt niet langer doorbetaald en moet worden ingehaald aan het einde van de dag. Onterecht, vindt FNV-bestuurder Elly Heemskerk: ‘Dit is een eenzijdige en ongeoorloofde wijziging van de arbeidsvoorwaarden.’

De medewerkers van de klantcontactcentra van Webhelp, een van de drie grootste callcenterbedrijven van Nederland, kregen tot voor kort iedere ochtend en middag een kwartiertje de tijd om een kop koffie te halen. Maar wie vanaf 3 juli naar de automaat loopt, moet die tijd aan het einde van de dag doorwerken. Volgens vakbond FNV is dit een eenzijdige en ongeoorloofde inbreuk op de arbeidsvoorwaarden.

Cynische manier van bezuinigen

Elly Heemskerk, bestuurder FNV Callcenters: ‘Los van het feit dat dit wel een heel cynische manier is van bezuinigen, gaat het hier om een afspraak die in de loop van de tijd gemeengoed is geworden en daarmee beschouwd kan worden als een verworven recht. Werknemers krijgen die pauzes namelijk al jaren uitbetaald. Die kun je dus niet zomaar eenzijdig afschaffen. Bovendien betekent deze wijziging dat iedereen bij een volle werkdag een half uur langer moet doorwerken, terwijl het niet vanzelfsprekend is dat dit voor iedereen ook kan. De FNV wil dan ook dat Webhelp de koffiebreaks overeind houdt en doorbetaalt.’

Financiële positie

Als verklaring voor het afschaffen van de koffiepauzes geeft Webhelp de financiële positie van het bedrijf. Heemskerk: ‘Maar uit niets blijkt dat er noodzaak is om te bezuinigen. Sterker nog, Webhelp lijkt net als de andere grote callcenters in Nederland prima te boeren. Dit is puur beknibbelen op medewerkers die toch al geen vetpot verdienen.’

Juridische stappen

De FNV heeft de directie van Webhelp in een brief laten weten niet akkoord te gaan met het schrappen van de twee kleine pauzes. Als het concern hier toch mee doorzet, beraadt de vakbond zich op juridische stappen.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.