FNV tekent voor het eerst in acht jaar cao callcenters

'We gaan nu door voor € 14, meer vaste banen en een goed pensioen'

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 20 november 2020

De mensen in de callcenters hebben eindelijk een nieuwe cao. Daar heeft de FNV deze week haar handtekening onder gezet. Dat was voor het eerst in acht jaar. De laatste cao die de vakbond tekende voor de branche liep af in 2012. 'Maar', zegt bestuurder Elly Heemskerk van FNV Callcenters meteen, 'dit is een begin. Voor de toekomst moet er wel nog veel verbeteren.'

De FNV tekent weer een cao voor callcenters

'De mensen in de callcenters zijn er nog niet. Wij hebben onze zegen gegeven aan deze cao, omdat zij voor het eerst in jaren wat stapjes vooruit maken.'

Vergoeding voor thuiswerken

De cao Facilitaire Contactcenters, zoals hij voluit heet, loopt tot en met 31 december 2021 en geldt voor zo'n 40.000 medewerkers. Zij krijgen per 1 januari een loonsverhoging van gemiddeld 2,5% en een vergoeding voor thuiswerken. Verder krijgt iedereen een eenmalige bonus van € 75.

Zoveel mogelijk vaste banen

Volgens Heemskerk zijn dit verbeteringen ten opzichte van de oude cao, die niet was afgesproken met de FNV. Deze liep eind september 2019 af. Toch ziet zij nog genoeg dat beter moet in de komende jaren. Zo gaat zij zich hard maken voor het terugdringen van flexwerk in de sector. Heemskerk: ‘Daar moeten zoveel mogelijk vaste banen voor terugkomen.’

Voor € 14 en goed pensioen

Ook wil de vakbond een leefbaar loon voor iedereen in de callcenters. Nu is afgesproken dat alle medewerkers tot 5,5% meer krijgen dan het minimumloon; lonen en loonsverhogingen zijn voor het eerst gekoppeld aan het minimumloon. De FNV zet zich in voor verhoging van het minimumloon naar € 14, ook in de callcenters, nu de bond daar weer aan tafel zit. ‘En we gaan voor een goed pensioen’, zegt Heemskerk. ‘Dat moet in de volgende cao zeker geregeld zijn. Daarom beginnen we daar nu al gesprekken over met de werkgevers.’