Stel eisen aan callcenter dat afspraken maakt voor coronatests

'Ministerie moet ook kijken naar omstandigheden medewerkers'

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 11 juni 2020

De FNV vindt dat het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) snel eisen moet stellen aan callcenter Teleperformance, dat de telefoontjes afhandelt van mensen die een afspraak voor een coronatest willen. Het bedrijf staat er al een tijdje slecht op bij de vakbond.

FNV wil eisen aan werk en loon bij callcenter

Teleperformance spant de kroon

‘De arbeidsvoorwaarden en –omstandigheden zijn bij de meeste callcenters al belabberd, maar Teleperformance spant echt de kroon', zegt Elly Heemskerk, bestuurder van FNV Callcenters. 'En dan gunt de overheid uitgerekend dít bedrijf zo’n belangrijke opdracht. Zonder ook maar een seconde te kijken naar hoe de medewerkers hun werk moeten doen en wat ze verdienen.'

Kijk ook naar medewerkers

Heemskerk: 'Bij het uitvoeren van een opdracht die zo belangrijk is voor de volksgezondheid, moet er ook gekeken worden naar en geld gestoken worden in de veiligheid, de lonen én de opleiding van medewerkers. Wat ons betreft, doet het ministerie dat alsnog en stelt het heel snel aanvullende eisen aan dit callcenter.’

Webcam aan als baas het vraagt

De 1500 mensen die speciaal zijn aangetrokken voor de landelijke afsprakenlijn moeten werken vanuit huis. Zij moeten hun webcam aanzetten als het bedrijf daar om vraagt. Verder mogen familieleden en andere huisgenoten niet online als medewerkers van het callcenter aan het bellen zijn voor de afsprakenlijn. Als ze niet kunnen werken door een storing aan hun internet of computer dan krijgen ze niets betaald. Volgens Heemskerk is dat rond de € 10 per uur, waarbij de medewerkers geen pensioen opbouwen.

Korte training en belscriptje

Tot slot merkt zij nog op: ‘Ik vind het ook nogal wat dat deze medewerkers na een zeer korte training, met een belscriptje in de hand, moeten bepalen wie wel en wie niet een afspraak mag maken voor een coronatest. Dat legt wel een heel grote verantwoordelijkheid op deze medewerkers.’