'Wat is er met mijn scholingspotje aan de hand?'

Informatie over wijziging cao-recht

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 10 april 2024

Veel lonen in winkels worden laag gehouden. Als goedmakertje hebben werkgevers en andere partijen die de grote cao voor de winkelstraat hebben getekend een paar jaar geleden een ‘scholingspotje’ in het leven geroepen. Daar maakten ze mooie sier mee in de media. In de praktijk stelde dit potje weinig voor. Bij de FNV spreken we winkelmedewerkers die te horen hebben gekregen dat dit potje nu zo goed als geschrapt is. Terecht dat mensen boos zijn.

Scholingspotje van niks

Het scholingspotje (officieel: Individueel Ontwikkel Budget) waar je volgens de cao recht op hebt, bedraagt 150 euro per jaar. Hier kun je natuurlijk maar weinig mee. Want scholing kost over het algemeen meer geld. Overigens zijn veel collega’s uitgezonderd: weekendhulpen, uitzend- en vakantiekrachten mogen geen beroep doen op het scholingspotje.

Scholingspotje uit eigen portemonnee

Een groot nadeel van het scholingspotje is ook: áls je er al gebruik van maakt en je contract wordt niet verlengd, of je raakt op een gegeven moment je baan kwijt, dan wordt het scholingsbedrag afgetrokken van een transitievergoeding (ontslagvergoeding). Ofwel: je betaalt de scholing dan alsnog zelf.

Wat kan ik nu doen?

Jouw cao-recht is door werkgevers en betrokken cao-partijen gewijzigd. Per 1 april vervalt de verplichting van werkgevers om het bedrag van 150 euro op een aparte leerrekening te storten. Betrokken cao-partijen melden dat je wel recht houdt op het geld, maar dat het onduidelijk is hoe je hier aanspraak op kunt maken. Totale willekeur dus! De FNV is benieuwd hoe deze uitzonderlijk vage afspraak in de praktijk uitpakt. Wil je jouw ervaring delen? Neem contact op met jouw FNV-bestuurder.