Hoe weet ik of ik ‘Bovenschalig’ ben?

Waar zit je in de loonschaal van de Bijenkorf?

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 18 maart 2024

In veel winkels in Nederland zitten medewerkers vast in een loonfuik. Doordat er geen of amper loonontwikkeling is, worden lonen naar het minimum gedrukt. Ook bij de Bijenkorf zien we dat ervaring en extra taken veelal niet worden beloond. Veel ervaren krachten zijn ‘bovenschalig’. Voor deze groep valt de minimale loonontwikkeling helemaal zwaar, omdat hun lonen veelal bevroren zijn. Maar wat is ‘bovenschalig’ nou eigenlijk precies? Een uitleg:

Loonfuik

Vanuit de vakbond vinden we dat er juist wél loonontwikkeling moet zijn! Vorig jaar hebben we veelvuldig gestaakt om dit duidelijk te maken. We zijn er trots op dat we onze stem laten horen. Tegelijkertijd is het een enorme teleurstelling dat de directie de deur dichthoudt. We zien nu allemaal dat het loongebouw niet meer past en achterhaald is. Als vakbond willen we onderhandelen over lonen die wél passen bij de winkel, bij de medewerkers, de ervaring en extra taken.

Hoe weet ik of ik bovenschalig ben?

Veel mensen die al langer in de Bijenkorf werken zijn ‘bovenschalig’. Op je loonstrookje staat je bruto uurloon. Is dit bruto uurloon hoger dan het maximum van jouw schaal? Dan ben je ‘bovenschalig’.

Waar vind ik de loontabel van de Bijenkorf?

De laatste cao is verlopen in 2022. De rechten in deze cao zijn nog steeds van kracht. Sinds het verlopen van de cao heeft de directie van de Bijenkorf de lonen eenzijdig aangepast. Als de directie dat niet zou doen, dan zouden veel lonen onder het wettelijk minimum vallen, en dat is verboden in Nederland. Dit is de loontabel die de directie hanteert:

Loontabel per 1 januari 2024

Functiegroep 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Vakwolwassen bij 18 jaar, aanvangsalaris 2.192,87 2.192,87 2.192,87 2.192,87 2.192,87 2.192,87 2.324,77 2.568,90 3.013,55 3.433,47 3.926,66 4.638,34
Maximum van de schaal 2.240,87 2.268,00 2.313,00 2.357,87 2.487,69 2.592,17 3.017,75 3.693,52 4.610,62 5.253,30 6.007,79 7.097,53
Maximum - omgerekend in bruto uurloon 13,60 13,77 14,05 14,32 15,11 15,74 18,33 21,82

Wat vindt de FNV?

Ervaring en extra taken moeten beloond. Een paar jaar geleden was dat nog het geval bij de Bijenkorf: toen waren er 12 opeenvolgende salaris-niveaus met verschil in beginloon. Dat is nu anders: Tot en met schaal 6 heeft iedereen hetzelfde beginloon.

De FNV vindt dat mensen het loon moeten krijgen voor de functie die zij uitoefenen. Je moet bij het volledig uitoefenen van je functie snel kunnen doorgroeien naar het einde van je schaal - en vervolgens bij extra verantwoordelijkheden doorgroeien naar een hogere schaal. Het beginloon moet in Nederland ten minste het minimumloon bedragen. Door acties van de FNV is dit minimum de afgelopen jaren gestegen naar 13,27. Wij vinden dat het minimumloon op 16 euro moet beginnen.

Wanneer zit ik op het maximum van mijn schaal?

Het schaalminimum is voor mensen die de kwalificaties beschikken, maar nog niet functioneren op gewenste tempo, zelfstandigheid en kwaliteit. Het schaalmaximum is het bedrag dat de functie in die schaal waard is! De tijd die nodig is om van minimum naar maximum te groeien moet vergelijkbaar zijn met de gemiddelde leer- en ervaringsperiode die nodig is om een functie volledig te beheersen. De leerperiode die nodig is om een functie in het juiste tempo, zelfstandig en goed uit te oefenen is langer naarmate een functie zwaarder is. Als starter begin je meestal onderaan de schaal en groei je met het toenemen van je ervaring, tempo en zelfstandigheid trapsgewijs door naar het maximum.

Wat betekent #voor16 voor jou?

De FNV komt op voor een hoger minimumloon. Wat betekent dit voor jou? Bereken het hier met onze calculator: Calculator page - Voor 16