Update over cao Optiek

Reacties werkgevers open maar terughoudend

Door Redactie 5 oktober 2023

Afgelopen week heeft de FNV de petitie voor een cao Optiek overhandigd aan de directeuren van Specsavers, Grandvision (Pearle en Grand Optical) en Nexeye (Hans Anders en Eyes + More). Ook met Oogwereld en de NUVO (werkgeversvereniging van voornamelijk particuliere optiekzaken) hebben wij afspraken gepland.

overhandiging petitie aan werkgevers

Open kennismaking

De eerste reacties van werkgevers zijn open maar terughoudend. De afwezigheid van een cao is voor de directies een gegeven. Zij voelen voor zichzelf weinig behoefte om hierin verandering te brengen.

Ze herkennen wel gedeeltelijk het beeld dat wij schetsen van een sector met grote problemen om personeel te vinden en vast te houden. Ze willen graag samen met iedereen - ondernemingsraden, medewerkers en eventueel vakbonden - onderzoeken wat oplossingen zijn voor de uitdagingen van de sector. Maar of dat dan leidt tot een cao laten zij nog open. Ook wordt er verwezen naar medewerkerstevredenheidsonderzoeken en onderhandelingen met ondernemingsraden.

Volgende stappen

Wat ons betreft zeggen 2.500 handtekeningen voor de petitie genoeg: die cao moet er komen!

We kijken nog uit naar de ontmoetingen met Oogwereld en NUVO. En we hebben afgesproken dat we vervolgens ook aan de verschillende werkgevers terugkoppelen hoe de andere gesprekken zijn verlopen. Hopelijk leidt dat tot vervolggesprekken richting een cao. Maar we zullen ons al wel moeten voorbereiden. Voorbereiden om met heel veel mensen te laten zien dat een cao écht nodig is. Daar hebben we jou en je collega’s voor nodig.

Wat jij kunt doen

Kijk ook op onze Optiekpagina voor meer informatie.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.