Uitzendkrachten Albert Heijn roepen collega uitzendkrachten op ook te staken

Uitzendkrachten van drie distributiecentra in het land gaan hiervoor naar Zaandam

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 3 mei 2023

Uitzendkrachten uit drie verschillende distributiecentra in het land gaan morgen, donderdag 4 mei, naar het distributiecentrum van Albert Heijn in Zaandam. Ze gaan de uitzendkrachten die daar werken een hart onder de riem steken en oproepen zich aan te sluiten bij de staking. De uitzendkrachten van het distributiecentrum in Zaandam hebben zich als enige nog niet aangesloten bij de staking.

Shefania Sewbaks, bestuurder FNV Handel: ‘De uitzendkrachten van de andere distributiecentra zijn voorgoed over hun angst heen en durven te staken. Maar de uitzendkrachten in Zaandam zijn nog steeds onder de indruk  van de intimidatie door het uitzendbureau de afgelopen weken en durven zich nog niet aan te sluiten bij de staking.'

Cao-conflict

De vakbonden en Albert Heijn zitten in een cao-conflict waardoor medewerkers van de distributiecentra van Albert Heijn sinds zondag 23 april het werk neerleggen.

Uitwassen uitzendconstructies

De staking bij de distributiecentra van Albert Heijn is de opstap om voorgoed af te rekenen met alle uitwassen van de uitzendconstructies in de distributiecentra van Nederland. Zo hebben uitzendkrachten te maken met roosters die op de laatste dag nog wijzigen en moeten ze vaak in dezelfde week zowel werken in de dag- avond- als nachtploeg. Ook worden ze niet doorbetaald als ze afgebeld worden en hebben ze te maken met onzekere contracten. Sewbaks: ‘Dit zorgt voor zoveel onzekerheid. De uitzendkrachten kunnen niet of nauwelijks een fatsoenlijk leven opbouwen.’

Intimidatie afgenomen

Vorige week riep de FNV Albert Heijn al op om op te treden tegen uitzendbureaus die uitzendkrachten intimideren en het stakingsrecht schenden. Sewbaks: ‘Er heeft inmiddels een gesprek plaatsgevonden met het uitzendbureau in kwestie, Otto Workforce en de situatie is gelukkig al verbeterd.’