Werkgevers bevriezen de lonen in de winkelstraat

Zo wordt jouw loon laag gehouden. Tijd voor actie

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 21 december 2022

Werkgevers in de winkelstraat hebben in een nieuwe cao vastgelegd dat veel lonen bevroren blijven. De FNV tekent hier niet voor. De bonden die wél bereid zijn voor deze lage lonen te tekenen, spreken zelfs van 'goed nieuws en een mooie uitkomst'. Schandalig. Terecht dat medewerkers zich belazerd voelen.

Torenhoge inflatiecijfers, maar waarom stijgen die lonen niet mee?

Al maanden is de inflatie torenhoog en er is voorlopig geen einde in zicht. De gemiddelde inflatie in 2022 bedraagt op dit moment 10,01% in Nederland, aldus het CBS. Door de hoge inflatie en de achterblijvende loonsverhogingen neemt de koopkracht af. Een loonstijging van 7,46% met een inflatie van gemiddeld 10,01% is dus eigenlijk een loondaling.

Bovenschalige medewerkers tellen niet mee in de winkelstraat

Bovenschaligen krijgen een eenmalige uitkering van 2,5%. Bovenschalig of niet? Iedereen wordt geconfronteerd met de toegenomen kosten van levensonderhoud, maar blijkbaar telt de bovenschalige medewerker in de winkelstraat niet mee.

Hoe zit het met de onderhandelingen van de winkelstraat-cao?

De afgelopen jaren is gebleken dat grote winkelketens proberen om buiten de FNV om afspraken te maken. Multinationals en andere winkels doen er alles aan om de loonkosten zo laag mogelijk te houden en gaan daarbij heel ver. We zien dat andere bonden (schootbonden) bijna geheel worden betaald door bedrijven – en je weet: ‘wie betaalt, bepaalt’. Bij de FNV betalen leden contributie en zijn het dus de leden die de koers bepalen. We hebben keer op keer laten zien dat wij met onze inzet en acties het verschil maken.

Onrust in de hele winkelstraat

Het is onrustig in de hele winkelstraat. Hoewel de FNV bij IKEA en de doe-het-zelfwinkels goede cao’s heeft kunnen afspreken, roepen de medewerkers van de Bijenkorf, Etos, Kruidvat, Hema, Albert Heijn en de ANWB-winkels steeds harder om betere salarissen. Terwijl de bedrijven gigantische winsten maken en superrijke aandeelhouders alleen maar rijker worden, kan er voor de medewerkers niks extra’s af. Het is een keer genoeg.

Wil je ook in actie komen?

Als je samen met je collega’s in actie wil komen, stuur dan een mail aan linda.vermeulen@fnv.nl of danielle.wiek@fnv.nl. Wij kunnen alleen iets doen als een grote groep collega’s samen bereid is om gedurende langere tijd actie te voeren en zelfs te staken.

Of ga naar een van de demonstraties van Etos- of Bijenkorf-medewerkers bij jou in de buurt en spreek je uit.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.