Primark zet reorganisatie door. Wat zijn mijn rechten?

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 22 juni 2022

We zien dat Primark het plan voor de reorganisatie tóch doorzet. Medewerkers hebben de afgelopen maanden enorm hun best gedaan om met kritische vragen en met acties de plannen van tafel te krijgen. De directie van Primark heeft onder druk de plannen aangepast. Het is goed dat mensen nu een keuze hebben. Maar al met al is het natuurlijk schandalig dat van veel mensen de lonen worden bevroren.

Primark zou de medewerkers moeten koesteren, in plaats van demotiveren. In dit bericht zetten we de meest gestelde vragen op een rijtje.

Waarom wordt de reorganisatie tóch doorgezet? Mag dat?

Primark zet alles op alles om kosten te besparen. De ondernemingsraad heeft een negatief advies gegeven, maar stapt niet naar de Ondernemingskamer waardoor de werkgever vrij spel heeft.

Mijn loon wordt bevroren, mag dat?

Primark laat mensen op een ‘nieuwe functie’ solliciteren. Dat betekent voor sommigen dat je salaris wordt bevroren. Je kunt altijd het gesprek aan gaan om jouw loon wél te laten meestijgen. Als dat niet lukt in een individueel gesprek, dan kunnen we plannen maken om met meer collega’s voor een loonstijging op te komen.

Hoe kunnen we alsnog een loonstijging krijgen?

Primark valt onder de cao retail. Hierin is deze maand afgesproken dat de lonen van mensen die al langer in een winkel werken (en aan het eind van de schaal zitten) worden bevroren. Winkels kunnen wel een eenmalig extraatje geven – let goed op of dat bij jou ook gaat gebeuren! De cao retail is een minimum-cao. Dat betekent dat Primark hierboven op aanvullende afspraken mag maken met de vakbonden. Als meer collega’s hiervoor willen opkomen, dan maken we graag samen een plan.

Ik wil weg bij Primark, wat moet ik doen?

Primark geeft aan dat medewerkers die weg willen kunnen terugvallen op de afspraken uit het sociaal plan waarover eerder onderhandeld is. Of je dan ook recht hebt op ww, dat beoordeelt het UWV. Teken niet een VSO voordat je contact met ons hebt opgenomen over je juridische positie. Wij helpen je graag verder. Voor de medewerkers die zijn ziek gemeld: ga niet zomaar een gesprek aan over een VSO, maar win juridisch advies in. Als je lid bent van de FNV, dan kun je bellen met 088-3680368.