FNV Winkelstraat: alles wordt duurder, nu jij nog!

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 17 mei 2022

Winkelmedewerkers weten als geen ander dat alles duurder wordt. Je merkt het thuis aan de energierekening, maar ook dagelijks in de winkel aan de prijskaartjes. Tijd dat de lonen omhoog gaan! De FNV wil dat er in de cao’s een automatische prijs compensatie komt. Dus: dat de lonen minstens net zo hard stijgen als de inflatie. Daarnaast willen we een loonstijging van 100 euro per maand én we eisen dat medewerkers minstens 14 euro per uur verdienen.

FNV Winkelstraat: alles wordt duurder, nu jij nog!

We gaan dit alleen bereiken als veel winkelmedewerkers in actie komen. Deel deze nieuwsbrief met je collega’s en heb het hierover in jouw winkel of distributiecentrum.

Hoe verhogen we de lonen?

Op 30 juni loopt de Grote Winkelstraat Cao af. We weten uit de afgelopen jaren dat de werkgevers deze cao het liefst afsluiten zónder de FNV, met verslechteringen voor de werknemers. Willen we verbeteringen afdwingen, dan moeten we daarvoor strijden, net zoals we de afgelopen tijd hebben gedaan bij Douglas, Primark, Holland & Barrett en Wibra. De meeste winkels vallen onder deze 'cao retail non-food', al hebben bijvoorbeeld de Bijenkorf, IKEA en Hema een eigen cao die iets beter is. Mooi voorbeeld: onlangs hebben we bij Gall&Gall na 5 stakingsdagen een loonsverhoging bereikt van 4,5% plus behoud van de toeslagen. Een loonsverhoging komt dus alleen tot stand als veel medewerkers lid worden van de FNV én in actie komen.

Wil jij nu in actie komen?

Wil jij samen met je collega’s in actie komen? Meld je dan bij de FNV. Als we op verschillende plekken in het land een groep winkelmedewerkers hebben die actie wil voeren, dan strijden we samen.

Wil je in de toekomst in actie komen?

De Grote Winkelstraat Cao is een minimum-cao. Dat betekent dat een werkgever ook bovenop deze cao een loonsverhoging kan geven. Stel dat er alleen in jouw bedrijf winkelmedewerkers zijn die willen opstaan, dan kunnen we ook een plan maken specifiek voor jouw winkel. We komen dan op voor een goede afspraak bóvenop de cao. Dat kan in de zomer, in het najaar, wanneer jij en je collega’s dat maar willen. Als je een groep collega’s verzamelt en lid maakt van de FNV, neem dan contact op met een van ons.

Wat willen we nog meer?

De lonen in de winkels, distributiecentra, tuincentra moeten omhoog. Door eerdere acties van de FNV voor een stijging van het minimumloon naar 14 euro (dus ruim 30%) gaan de salarissen van heel veel winkelmedewerkers sowieso omhoog. Hoewel we niet weten met welk percentage het kabinet het minimumloon laat stijgen, weten we wel dat je deze stijging te danken hebt aan de grootste vakbond van Nederland. Verder geven winkelmedewerkers ook aan dat zekerheid over de roosters en vrije tijd belangrijk is. En dat er wat gedaan moet worden aan de hoge werkdruk. Dit zijn allemaal onderwerpen waar we samen voor kunnen opkomen.

Hoe zit het met de onderhandelingen van de winkelstraat-cao?

De afgelopen jaren is gebleken dat grote winkelketens proberen om buiten de FNV om afspraken te maken. Multinationals en andere winkels doen er alles aan om de loonkosten zo laag mogelijk te houden en gaan daarbij heel ver. We zien dat andere bonden (schootbonden) bijna geheel worden betaald door bedrijven – en je weet: ‘wie betaalt, bepaalt’. Bij de FNV betalen leden contributie en zijn het dus de leden die de koers bepalen. We hebben keer op keer laten zien dat wij met onze acties het verschil maken.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.