Primark wil personeel dumpen om goedkopere krachten aan te nemen

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 11 maart 2022

Bij FNV Winkelstraat komen meldingen binnen van Primark-medewerkers. Zij hebben te horen gekregen dat hun baan verdwijnt. Een schandalige gang van zaken, terecht dat mensen boos zijn! Wat is er aan de hand bij Primark en wat kunnen we samen doen? In deze nieuwsbrief lees je meer.

Primark dumpt banen

Volgens de informatie die bij de vakbond bekend is, wil Primark 240 banen schrappen, vooral in het management. Vervolgens komen er 200 banen bij. De reden? Duidelijk is dat Primark een ordinaire bezuiniging wil doorvoeren, en mogelijk wil de directie op deze manier ook af komen van de mensen die hen onwelgevallig zijn. Eigenlijk zegt het bedrijf: we hebben nu 240 medewerkers die ietsje meer verdienen dan minimumloon en waar we afscheid van willen nemen. Daarna is er plaats voor 200 nieuwe mensen die we weer onderaan in de schaal, dus voor minder geld, kunnen aannemen.

Wat betekent dit?

De lonen bij Primark zijn al laag. De lage lonen staan in geen enkele verhouding met de hoge verwachtingen aan het personeel. Het is beschamend dat Primark de lonen nu nóg verder naar beneden wil drukken. Het bizarre is dat Primark hierdoor meer subsidie krijgt van de overheid – deze subsidie noemen we niet voor niets de primarkpremie.

Wat kun jij doen?

Vanuit de vakbond kunnen we samen iets doen, als veel mensen zich bij ons melden en lid worden. Als jij een groep van 20 collega’s kunt verzamelen die iets willen ondernemen, neem dan contact op met FNV-bestuurder Linda Vermeulen: linda.vermeulen@fnv.nl. Ben je lid, dan kun je bij de vakbond ook terecht voor individueel advies en/of juridische bijstand. Bel dan met het nummer 088-3680368 en houd je lidmaatschapsnummer bij de hand.