Wat doe je als de coronamaatregelen niet worden nageleefd?

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 29 november 2021

Anderhalve meter afstand houden, het dragen van een mondkapje, te veel mensen bij elkaar. We horen van veel medewerkers van winkels en distributie dat de veiligheidsmaatregelen rondom corona niet (genoeg) worden nageleefd. Doet jouw winkel voldoende om klanten en collega's op de maatregelen te wijzen? Wist je dat jouw werkgever verplicht is om te zorgen voor een veilige werkplek?

Wat kun je doen?

Hierbij plaatsen wij een voorbeeldtekst. Deze kun jij als medewerker naar de directie sturen, als de coronamaatregelen in jouw winkel of distributiecentrum (beter) moeten worden nageleefd. Je kunt zelf een mail sturen, maar het werkt beter als je dat samen met je collega’s doet. Laat ons weten of deze tekst jou geholpen heeft, en wat de reactie is van jouw directie. Benieuwd wat je samen met de vakbond kunt doen? Stuur dan een mail aan linda.vermeulen@fnv.nl

Voorbeeld-mail

Beste (naam),

Wij, medewerkers van (naam winkel) verzoeken u om maatregelen te treffen zodat wij ons werk veilig kunnen doen. Wij maken te veel mee dat regels zoals het dragen van een mondkapje ofwel het houden van anderhalve meter afstand niet gevolgd worden.

Wij verzoeken u ons per ommegaande te informeren welke veiligheidsmaatregelen er genomen gaan worden. (Voeg eventueel maatregelen toe die jij goed zou vinden, zoals: extra beveiliging bij de deur, ofwel het vrijstellen van collega’s om klanten op de maatregelen te wijzen).

Met vriendelijke groet, (namen collega's)