Lockdown in de winkel: hoe zit het met mijn werktijden en salaris?

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 21 december 2021

Bij FNV Winkelstraat komen veel vragen binnen over de lockdown. Dit zijn veelgestelde vragen en antwoorden. Hoe gaat het bij jou in de winkel? Laat het ons weten.

Mijn leidinggevende vraagt of ik vakantiedagen opneem. Mag dat?

Vragen mag altijd. Maar jij bent degene die over jouw vakantiedagen gaat. Dus het is jouw beslissing of je vrije dagen opneemt. Je werkgever mag dat niet voor jou beslissen.

Ik moet opeens heel andere werkzaamheden doen. Mag ik weigeren?

Moet je opeens met je fiets of auto pakketjes bezorgen? Of word je ingeroosterd in het distributiecentrum? Dit zijn meestal afwijkende afspraken dan in je arbeidsovereenkomst staan. We horen van winkelmedewerkers die het leuk vinden om aan de slag te blijven. Maar we horen ook van mensen dat zij de andere werkzaamheden lastig vinden. Ga hierover in gesprek met je leidinggevende. Er moet sprake zijn van overleg. En als je langer moet reizen, zorg dan dat je in aanmerking komt voor een reiskostenvergoeding.

Door de winkelsluiting lopen mijn min-uren op, wat nu?

Sommige winkels hebben aan het begin van de lockdown het min-uren-saldo bevroren. Dat is wel zo eerlijk. Andere winkels proberen het risico bij de werknemers neer te leggen en eisen van het personeel om de niet-gewerkte uren later in te halen. Zeker als jouw winkel NOW-noodsteun krijgt, dan is dit natuurlijk schandalig. Helaas mag het volgens de regels van de retail-cao, die werkgevers samen met schoot-bonden hebben afgesloten. Het werkt wel om met je collega’s hier iets van te zeggen. Vorig jaar heeft de FNV medewerkers van Wibra ondersteund. Met succes: een groot deel van hun minuren werden uiteindelijk kwijtgescholden.

Min-uren – wanneer is mijn refertejaar afgelopen?

Bekijk goed in je cao of in je arbeidscontract wanneer jouw refertejaar afloopt. Vaak is dat op 31 december. Op dat moment moeten je min- en plus-uren worden afgerekend. Als het flexsaldo negatief is, dan vervallen de min-uren en hoeven deze niet meer op een later moment te worden ingehaald.

Mijn contract loopt af. Mag mijn werkgever mijn niet-gewerkte uren inhouden op mijn loon?

In veel winkels mag dit, omdat werkgevers dit hebben afgesproken met schootbonden. We hebben in de vorige lockdown gezien dat er soms wel een paar honderd euro werd ingehouden op het laatste loon. Zeker als winkels NOW-noodsteun krijgen, dan is dit schandalig. Als veel mensen die hier last van hebben zich bij de FNV melden, dan kunnen we samen een plan maken om hier wat aan te doen.

Mijn winkel is dicht, maar ik moet toch elke dag werken. Mag dat?

Ja, als je betaald wordt, dan mag je werkgever aan je vragen om werkzaamheden te verrichten. Sta je met te veel collega’s in de winkel en voel je je onveilig? Of moet je voor de derde keer de schappen schoonmaken? Ga in gesprek met je leidinggevende. Het is veiliger en in lijn met het kabinetsbeleid als mensen zoveel mogelijk thuis blijven. Het is wel belangrijk dat je de afspraak maakt om gewoon doorbetaald te krijgen. Veel werkgevers worden hiervoor gecompenseerd via de NOW-noodsteun.