De winkel gaat eerder dicht. Hoe zit het met mijn loon?

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 16 november 2021

Vanaf zaterdagavond 13 november gelden er beperkte openingstijden voor niet-essentiële winkels. De winkels moeten verplicht om 18 uur sluiten. Bij FNV Winkelstraat komen vragen binnen van winkelmedewerkers. Wat heeft deze maatregel voor gevolgen voor werk en inkomen van winkelmedewerkers?

Wat betekent dit op de korte termijn?

Het besluit om de winkelopeningstijden te beperken kwam vrij plotseling. Als het goed is, heb je al een rooster voor de komende weken waarin nog geen rekening is gehouden met een vroegere winkelsluiting. Als werknemer reken je er dan op dat je die uren kunt werken. Het is de verantwoordelijkheid van je werkgever om te zorgen dat er voldoende werk is. Dus als je werkgever je naar huis wil sturen, dan kan dit alléén met jouw instemming. Anders zal je werkgever moeten bekijken of er ander werk is dat je kunt doen tijdens de ingeroosterde uren. De beperking van de winkelopeningstijden, komt in beginsel voor rekening en risico van de werkgever. De werkgever moet je dan ook gewoon het loon over de niet gewerkte uren doorbetalen.

Wat betekent dit op de lange termijn?

Als deze winkelsluiting langer duurt, en je in je nieuwe rooster niet meer na 18:00uur staat ingeroosterd, dan is het goed mogelijk dat je (net als tijdens de lockdown) min-uren opbouwt. De cao Winkelstraat werkt in het nadeel van de werknemers, omdat je deze uren op een later moment moet inhalen zolang het vereffeningsmoment/afrekenmoment nog niet is geweest. De werkgever kan ook tijdelijk andere werkzaamheden opdragen.

Wat vindt de FNV?

Grote winkelketens zijn aan het lobbyen in Den Haag om compensatie te krijgen voor de uren dat zij dicht moeten. De FNV dringt er bij de minister op aan dat compensatie voor bedrijven óók ten goede moet komen van werknemers. Omdat we een rechts kabinet hebben, is er echter veel meer druk voor nodig om dit voor elkaar te krijgen.

Heb ik recht op extra pauze als ik de hele dag een mondkapje draag?

Nee, je gebruikelijke recht op pauzes blijft ongewijzigd. Het is voor veel mensen zwaar om de hele dag met een mondkapje te lopen. Probeer met je leidinggevende een afspraak te maken dat je af en toe even op adem kunt komen, of een glaasje water kunt drinken.