FNV dwingt naleving cao af bij Douglas

Een geweldige overwinning!

portret Danielle Wiek
Door Danielle Wiek 4 oktober 2021

Drie medewerkers van Douglas hebben samen met de FNV gestreden voor het kwijtschelden van de min-uren die tijdens de lockdown zijn opgebouwd. De uren hadden op 1 april al kwijtgescholden moeten worden, omdat er op dat moment geen overeenstemming was over het inhalen of compenseren van de uren.

Vorige week hebben deze drie medewerkers gehoord dat hun min-uren alsnog worden kwijtgescholden. Zij krijgen tientallen uren teruggestort op hun urensaldo. Een geweldige overwinning! Dit toont aan dat we samen verbeteringen kunnen bereiken. Het heeft zin om je samen uit te spreken en om duidelijk te zijn naar je werkgever. Ben je nog niet lid van de FNV? Nu is het moment om met ons mee te doen.

Eenzijdige verlenging van de terugwerkperiode teruggedraaid

Tijdens de lockdown hebben alle medewerkers zes min-uren per week in het bandurensaldo opgebouwd. Op 1 april hadden deze uren al vervallen moeten zijn, voor zover er geen overeenstemming is bereikt over het inhalen of compenseren van de uren. Na een wisseltruc met het verlofsaldo heeft Douglas de uren opnieuw opgevoerd in het bandurensaldo. Douglas heeft hierdoor eenzijdig de terugwerkperiode met een jaar verlengd. Aan deze misstand komt nu een eind.

Grote overwinning - rechtvaardigheid

Voor de drie medewerkers van Douglas is dit geweldig nieuws, want het vergt kracht om op te komen voor de je recht en dit ook vol te houden. Het is absurd dat het zo lang heeft moeten duren en dat de advocaten hieraan tijd hebben moeten besteden. We zijn blij dat de uren voor deze medewerkers inmiddels gecorrigeerd zijn.

Speelt dit ook bij jou? Meld je bij ons!

Douglas heeft aan FNV bevestigd dat de min-uren van de werknemers die niet bereid waren om met Douglas afwijkende afspraken te maken per 1 april jl. zijn vervallen. We weten dat er nog tientallen medewerkers zijn die niet ingestemd hebben met het compenseren van de opgebouwde min-uren door verlof in te leveren of deze uren op een later moment in te halen. Heb jij, net als de drie medewerkers, niet ingestemd met het inhalen of compenseren van de uren? En wil jij jouw min-uren alsnog laten kwijtschelden? Meld je dan bij ons door een mail te sturen naar danielle.wiek@fnv.nl. Het is belangrijk om te weten dat je in je recht staat en dat je niet alleen staat.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.