Nieuwsbrief Wibra/FNV: Sta je met te weinig collega’s in de winkel?

Stuur ons jouw verhaal, dan maken we samen een plan

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 20 september 2021

Wat is er veel verloop in de winkels. ‘Vertrouwde collega’s met wie we zo lang hebben gewerkt vertrekken. Waar gaat dit naartoe? Staan we straks alleen in de winkel?’ Dit is een van de zorgen die we bij de FNV veel horen vanuit de Wibra.

Hoge werkdruk is zorgelijk

Steeds vaker staan collega’s met te weinig mensen op de vloer. Wat doe je als iemand ziek wordt? Wat doe je bij diefstal? Op de schouders van leidinggevenden ligt een zware last om de roosters rond te krijgen. De hoge werkdruk zorgt voor een hoger ziekteverzuim en is dus heel zorgelijk. Als reden dat mensen vertrekken, horen we dat er te veel eisen worden gesteld om altijd maar beschikbaar te zijn; ook steeds meer op zondagen en op de vaste vulavond. Ook blijven de lonen al veel te laag achter.

Meld jouw verhaal bij de FNV

We zijn ook benieuwd naar jouw verhaal: hoe is het om met te weinig mensen in de winkel te staan? Wat maak je mee? Stuur ons een e-mail.

Min-uren kwijtgescholden

Van veel medewerkers zijn inmiddels een flink aantal min-uren uit de lockdown kwijtgescholden. Dat is een groot succes van de -groep Wibra medewerkers die de min-uren aangekaart hebben. Natuurlijk hadden we liever afspraken met de Wibra-directie gemaakt over het kwijtschelden van alle min-uren de opgenomen verlofuren tijdens de lockdown. De directie is een gesprek met FNV uit de weg gegaan. Als we niet samen hadden opgetreden, dan was er helemaal niets gebeurd!

Plan voor verbeteringen

Vanuit de vakbond willen we een plan maken om voor verbeteringen op te komen. Dat lukt alleen als meer medewerkers meedoen. Heb jij goede ideeën en vind je het leuk om daarover in gesprek te gaan met collega’s uit het hele land? Meld je bij ons, we vertellen graag meer.