Nieuwsbrief BigBazar, Blokker en Intertoys: sta je met genoeg collega's in de winkel?

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 13 september 2021

Sta je met genoeg collega's in de winkel of in het distributiecentrum? Hoe gaan we voor elkaar krijgen dat de lonen eindelijk eens omhoog gaan? En hoe kunnen we de omstandigheden verbeteren op het distributiecentrum van Intertoys in Waddinxveen? Lees onze nieuwsbrief en deel deze met je collega's.

Sta je met genoeg mensen in de winkel?

‘Er is geen tijd om nieuwe mensen in te werken’, ‘ik sta alleen in de winkel, ik vind dat onveilig’. We krijgen bij de FNV veel meldingen binnen van winkelmedewerkers die met te weinig mensen te veel werk moeten doen. Wat maak jij mee in de winkel of in het distributiecentrum? Wat moet er verbeteren? Hoe gaan we dit samen aanpakken? Deel jouw verhaal door ons te mailen, of via Facebook: @FNVwinkelstraat.

Onderhandelingen over betere roosters, een hoger loon

Worden jouw min-uren automatisch verrekend met jouw verlofuren? Word je weleens naar huis gestuurd terwijl je wel bent ingeroosterd en worden deze uren dan verrekend met je verlofuren? Schrijft het systeem automatisch verlofuren af? Dit mag niet. De FNV heeft de eis gesteld bij de directie van de Mirage Groep dat min uren nooit zonder jouw instemming van het verlof afgeschreven mogen worden. De directie heeft bevestigd zij strijdig met wet en regelgeving hebben gehandeld. Deze erkenning is goed nieuws! Ons advies is om goed te blijven nakijken of je min-uren en verlofuren correct worden weergegeven. Zijn er onjuistheden stuur hierover dan een mail aan je leidinggevende. Blijft dit probleem optreden? Neem dan contact op met de FNV, dan kijken we welke actie we samen kunnen ondernemen. De volgende cao onderhandelingen zijn op 8 en 29 november. Lees hier de eisen van de FNV (link). Let op: de werkgever heeft voor de onderhandelingen ook andere bonden uitgenodigd, die vooralsnog geen concrete looneis en aanvullende eisen hebben gesteld.

Medewerkers Intertoys distributie in gesprek met de FNV

We schrijven veel nieuwe leden in bij het distributiecentrum van Intertoys. Medewerkers willen dat de werkomstandigheden, de verrekening van min- en verlof-uren en de lonen verbeteren. De FNV organiseert gesprekken en bijeenkomsten. Eind september hebben we een kennismaking met HR Intertoys dc. We hebben alvast de vraag neergelegd: Heeft Intertoys intern beleid betreffende relaties op de werkvloer tussen leidinggevende en medewerker? En: wat is het beleid en de praktische uitvoering m.b.t. verlofuren en min uren.

Czy pracujesz w sklepie w którym pracuje wystarczająca liczba ludzi?

„Nie ma czasu na szkolenie nowych ludzi”, „Jestem sam w sklepie, myślę, że to niebezpieczne”. Otrzymujemy wiele raportów od FNV od pracowników sklepów, którzy muszą wykonywać zbyt dużo pracy przy zbyt małej liczbie osób. Co robisz w sklepie? Co należy poprawić? Jak wspólnie sobie z tym poradzimy? Podziel się swoją historią, wysyłając do nas e-mail lub na Facebooku: @FNVwinkelstraat.

Negocjacje w sprawie lepszych grafików, wyższych płac

Czy Twoje godziny ujemne są automatycznie odliczane od godzin urlopu? Czy zdarzyło Ci się być odesłanym do domu, mimo że byłeś w grafiku?  – i czy te godziny były odliczano od godzin urlopu? Czy system automatycznie odpisuje godziny urlopu? To nie jest dozwolone. FNV zażądało od kierownictwa Grupy Mirage, że minusowe godziny nigdy nie mogą być potrącane z urlopu bez Twojej zgody. Kierownictwo potwierdziło, że działali niezgodnie z prawem i przepisami. To potwierdzenie  to dobra wiadomość! Naszą rolą jest ciągłe sprawdzanie, czy godziny minusowe i godziny urlopowe wyświetlają się poprawnie. Jeśli są jakieś nieścisłości, wyślij e-mail do swojego przełożonego. Czy ten problem nadal występuje? Skontaktuj się z FNV, a zobaczymy, jakie działania możemy wspólnie podjąć. Kolejne negocjacje układu zbiorowego pracy odbędą się 8 i 29 listopada. Przeczytaj wymagania FNV tutaj (link). Uwaga: pracodawca zaprosił do negocjacji także inne związki zawodowe, które nie określiły jeszcze konkretnych wymagań płacowych i dodatkowych wymagań.

Pracownicy dystrybucji Intertoys w rozmowie z FNV

Rejestrujemy wielu nowych członków w centrum dystrybucyjnym Intertoys. Pracownicy chcą poprawy warunków pracy, rozliczania godzin ujemnych i urlopowych oraz płac. FNV organizuje rozmowy i spotkania. Pod koniec września mamy pierwsze spotkanie z działem kadr   Intertoys-dc. Zadaliśmy już pytanie: Czy Intertoys posiada wewnętrzną politykę dotyczącą relacji w miejscu pracy pomiędzy menedżerem a pracownikiem? Oraz: jaka jest polityka i praktyczne wdrażanie w odniesieniu do godzin urlopu i godzin ujemnych.