Huisregels Intertoys Nederlands / Pools moeten hetzelfde zijn

Nieuwsbrief voor FNV-leden distributiecentrum Intertoys

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 29 september 2021

Als vakbond spreken we veel medewerkers van het distributiecentrum in Waddinxveen die willen opkomen voor verbeteringen. Steeds meer mensen worden lid van de FNV. Onlangs hebben we een kennismakingsgesprek gehad met Intertoys-HR. We laten in deze nieuwsbrief aan jullie weten wat HR ons heeft gemeld.

Laat ons weten of er de afgelopen tijd iets verbeterd is op de werkvloer. Als jullie behoefte hebben aan een vakbondsbijeenkomst, dan maken we binnenkort graag een afspraak.

Verschillende huisregels

We hebben aan HR Intertoys gevraagd waarom er verschillen zijn in de Nederlandse en de Poolse versie van de huisregels? Ons is gemeld dat die verschillen er niet mogen zijn. En dat HR hiermee aan de slag gaat.

Verlofuren verdwijnen zomaar

Medewerkers van Intertoys melden veelvuldig aan ons dat verlofuren zomaar verdwijnen, vakanties worden ingetrokken, en dat er bij (langdurige) ziekte verlof-uren verdwijnen. Vanuit HR is ons gemeld dat Intertoys begin dit jaar is overgestapt op een ander systeem. Volgens Intertoys zijn problemen inmiddels opgelost. Als er toch iets niet klopt, dan kunnen mensen dat individueel melden bij hun leidinggevende.

Over Nederlandse les en de cao-onderhandelingen

Intertoys HR heeft ons gemeld dat hiërarchische relaties op de werkvloer niet zijn toegestaan.

In ons gesprek zijn we ook ingegaan op het feit dat het overgrote deel van de medewerkers van het distributiecentrum Pools is. We vinden als FNV dat werkgevers zich veel meer moeten verdiepen in culturele achtergronden. We zijn benieuwd hoe jullie hier naar kijken. Er zijn bedrijven die bijvoorbeeld Nederlandse les aanbieden tijdens werktijd. Op die manier kunnen arbeidsmigranten op termijn veel beter inspraak hebben. Zouden jullie dit interessant vinden? Is hier behoefte aan bij jullie?

We zijn als FNV ook in gesprek met de directie van Mirage (Intertoys, Blokker, Big Bazar, Miniso) over een hoger loon, betere roosters en andere onderwerpen die belangrijk zijn voor de medewerkers in de winkels, distributiecentra en hoofdkantoor. We kunnen alleen iets bereiken als medewerkers bereid zijn in actie te komen.

Szanowni członkowie FNV, drodzy pracownicy centrum dystrybucji Intertoys

Jako związek zawodowy rozmawiamy z wieloma pracownikami centrum dystrybucyjnego w Waddinxveen, którzy chcą ulepszyć warunki pracy.

Coraz więcej osób dołącza do FNV. W tym tygodniu odbyliśmy spotkanie wprowadzające z działem kadr Intertoys.
W tym biuletynie poinformujemy Cię o tym, o czym poinformował nam dział HR. Daj nam znać, jeśli coś się ostatnio poprawiło w miejscu pracy. Jeśli potrzebujesz spotkania z naszym związkiem zawodowym, chętnie się umówimy.

Różne zasady

Zapytaliśmy HR Intertoys, dlaczego istnieje różnice w holenderskiej i polskiej wersji regulaminu pracy? Zostaliśmy poinformowani, że tych różnic nie powinno być. Intertoys ma poprawić regulamin.

Problem z godzinami wolnymi

Pracownicy Intertoys często zgłaszają nam, że znikają godziny urlopów, urlopy są cofane, a godziny urlopów znikają w przypadku (długotrwałej) choroby. Zostaliśmy poinformowani przez HR, że Intertoys przeszło na inny system na początku tego roku. Według Intertoys problemy zostały już rozwiązane. Jeśli dalej istnieją problemy pracownicy mogą to indywidualnie zgłosić swojemu przełożonemu.

Relacje w pracy i kontakt z przełożonym

Intertoys HR poinformował nas, że hierarchiczne relacje w miejscu pracy są niedozwolone.

W naszej rozmowie rozmawialiśmy również o tym, że zdecydowana większość pracowników centrum dystrybucyjnego to Polacy. Jako FNV uważamy, że pracodawcy powinni znacznie głębiej zagłębić się w kontekst kulturowy. Jesteśmy ciekawi Waszej opinie na ten temat.

Są na przykład firmy, gdzie w trakcie godzin pracy można korzystać z zajęć jeżyka niderlandzkiego. Czy wśród pracowników Intertoys jest zainteresowania takimi zajęciami?

Jako FNV prowadzimy również rozmowy z kierownictwem spółki Mirage (Intertoys, Blokker, Big Bazar, Miniso) na temat wyższych płac, lepszych grafików i innych tematów, które są ważne dla pracowników w sklepach, centrach dystrybucyjnych i centrali. Możemy coś osiągnąć tylko wtedy, gdy pracownicy są chętni do działania.