Over de rechtszaak en de onderbezetting bij Wibra

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 29 juni 2021

De afgelopen tijd krijgen we veel meldingen uit de winkels over onderbezetting en de extra vulavond. Graag houden we met jullie hierover contact. FNV bestuurders ondersteunen winkelmedewerkers bij het zoeken naar oplossingen. Ideeën zijn altijd welkom. Het is mooi om te zien dat steeds meer Wibra werkers lid worden van de FNV.

Over de rechtszaak

Op 5 juli 2021 verwachten we de uitspraak van onze rechtszaak over de min uren. Wat krijgen we ontzettend veel steun voor onze zaak! Van klanten in de winkels tot hoogleraren in de media. Geweldig. Dat we een probleem aan de kaak stellen waar zoveel mensen in Nederland mee worstelen, dat is iets om trots op te zijn. Lees hier meer over de zaak op onze FNV website.

Over het vakbondsoverleg bij Wibra

Van meet af aan heeft de FNV gezegd: wij willen in overleg met de Wibra directie om het probleem met de min uren op te lossen. Helaas wil de directie dat niet, daarom hebben medewerkers via de media, een eigen nieuwskrant een oproep gedaan aan de directie en Wibra-eigenaar én zijn we naar de rechter gestapt.

De Wibra directie wil alleen via de centrale werkgeverskoepel (Inretal) met de vakbonden praten die de cao hebben ondertekend. Daar zit de FNV niet bij, omdat deze cao veel te slecht is. We merkten de afgelopen tijd dat in dit centrale overleg aanvullende afspraken zijn gemaakt met de bonden CNV, RMU, de Unie en AVV die de situatie van winkelmedewerkers alleen maar verslechteren. De werkgever trekt deze bonden als het ware bij zich op schoot zij tekenen voor elke gewenste verslechtering. Dat is heel kwalijk!

Vanuit de FNV strijden we nu al maanden samen voor het wegstrepen van min uren die ook via de NOW gesubsidieerd worden. Nu wij al dit werk gedaan hebben, lezen we dat de cao sluitende partijen aan de winkelmedewerkers laten weten dat het allemaal niet klopt wat hun werkgever doet. Het is fijn dat zij onze strijd steunen, maar het is ook schandalig dat zij al die tijd het hoofd in het zand hebben gestoken. Wat zit er achter dat zij zich op het laatste moment toch melden?

De FNV wil een vakbondsfront

Wij pleiten voor een vakbondsfront. Wij willen dat de besturen van vakbonden FNV en CNV het voortouw nemen om medewerkers die verbeteringen willen, niet in de weg te lopen met slechte afspraken. Als er ergens een staking is, of een actie van medewerkers, dan is het onacceptabel als er in achterkamertjes tóch akkoorden worden gesloten die slecht uitpakken voor de werknemers.