Word jij gedwongen om in te stemmen met verrekening van min-uren?

portret Danielle Wiek
Door Danielle Wiek 27 mei 2021

De laatste tijd is er veel aandacht voor de min-uren die werkgevers tijdens de lockdown hebben geschreven en het compenseren van die uren. We hebben veel signalen ontvangen van medewerkers van Wibra, Douglas, Vanilia en Lucardi. We krijgen nu ook steeds meer berichten van medewerkers over gedwongen compensatie van de min-uren. Heb jij ook min-uren opgebouwd en word jij geconfronteerd met het moeten compenseren van deze uren? Lees dan dit bericht.

Werkgevers leggen deel coronarekening bij werknemers neer

Hoewel er geen enkele verplichting is om in te stemmen met de compensatie of het verrekenen van de min-uren doen werkgevers op dit moment alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Steeds meer signalen ontvangen wij dat werknemers verplicht moeten instemmen met een vorm van compensatie, door min-uren in te halen of vakantiedagen of salaris (vakantiegeld) in te leveren. En als medewerkers dan niet instemmen dan worden de registers open getrokken en wordt het werken met pestgedrag onaangenaam gemaakt.

Werknemers hoeven niet in te stemmen met compensatie

Werkgevers in de winkelstraat kunnen individuele werknemers verzoeken om de uren te compenseren. Daar hoef je echter niet aan mee te werken. Als je niet instemt met het compenseren van de min-uren, dan is in de cao geregeld hoe het flexibele urensaldo aan het einde van de referteperiode afgerekend moet worden.  Als aan het einde van een referteperiode meer is gewerkt, dan betaalt de werkgever de meer gewerkte uren aan de medewerker uit en als er aan het einde van een referteperiode minder is gewerkt, dan komen deze min-uren te vervallen en hoeft de medewerker deze niet in te halen door in de periode erna meer te werken.

Bedenk wat je wil, voordat je de handtekening zet!

Als jij de compensatievraag voorgelegd krijgt, dan is het belangrijk om een goede afweging te maken. Voel je nooit gedwongen om in te stemmen met verrekening. Bij 50 min-uren hebben we het al snel over een loonwaarde van meer dan 500 euro, die je daarmee aan de werkgever schenkt. Zet nooit je handtekening onder dwang, maar win informatie in over jouw situatie. Als je eenmaal een handtekening hebt gezet, dan heb je aan je werkgever toestemming verleend om de min-uren te verrekenen.